Noma: premium verdubbelt inkomen - PromZ.be
tas Noma

Noma: premium verdubbelt inkomen

Een opvallende direct mailing van Noma in de brievenbus: een C4 enveloppe met daarin duidelijk méér dan een brief. Noma, een NGO die zich inzet voor patiënten in Afrika die leiden aan een noma-infectie, vroeg daarin aandacht én een donatie voor die ziekte. Als dank voor de steun stuurde men in die ‘bedelbrief’ alvast een boodschappentas en adresetiketten mee. 

De actie is uitgedacht en uitgevoerd door DSC, Direct Social Communications, een dm-bureau dat gespecialiseerd is in fundraising via direct marketingtechnieken. Ludo Longin (directeur van DSC) zegt dat het een copy-paste is van acties die die organisatie al eerder met goede resultaten in Oostenrijk en Duitsland gedaan heeft. “We hebben in mei een test gedaan en die was een succes,” aldus Longin. “Eind augustus hebben we die op een oplage van 200.000 uitgerold.”
Wat is de kracht van zo’n item? Is het de bobbel in de enveloppe? Is het een beetje schuldgevoel (‘ik heb iets gekregen en doe daarom iets terug)? Allebei, zegt Longin. “Het feit dat de enveloppe een bepaalde dikte valt op tussen de eerder eenvoudige en dunne enveloppen. De open-rate is dan hoger. Nieuwsgierigheid is ook een belangrijk element. We zien in onderzoeken van B-post dat mensen niet altijd enveloppen openen. We moeten dus zorgen dat onze mailings zo weinig mogelijk in de papiermand komen en wél geopend worden.”


Longin zegt dat men in het najaar nog een mailing met die tas zal doen. “Het toevoegen van een premium is interessant. Dat verdubbelt je inkomen. Het is dus de investering méér dan waard.”

‘Het toevoegen van een premium is interessant. Dat verdubbelt je inkomen’