Uit een enquête bij 75 marketeers en communicatiespecialisten naar communiceren tijdens de coronacrisisperiode komt naar voor dat méér dan driekwart van hen te kennen gaf dat het niet kunnen organiseren van ‘live events’ voor klanten en voor medewerkers een gemis is. De meeste ondernemingen kiezen voor uitstel van dergelijke evenementen in plaats van afstel. De enquête was een initiatief van communicatiebureau ‘The Oval Office’ en communicatievakblad Pub.
Men peilde in het onderzoek naar de reacties van marketeers en communicatiespecialisten over de manier waarop zij zowel intern als extern communiceerden. Opvallend is dat er in deze coronaperiode naar medewerkers en klanten méér gecommuniceerd werd. Bij de bedrijven was voor 75% van de respondenten het intern niet kunnen organiseren van een live event een groot gemis. Voor externe communicatie betekende geen live evenementen voor 81% een gemis. De bedrijven zetten vooral online-communicatie in als alternatief maar zien dat niet als een echte vervanging van ‘live’. De respondenten verwachten dat na het opheffen van de beperkende maatregelen weer live-evenementen georganiseerd zullen worden. De meeste hebben dergelijke evenementen niet geannuleerd maar uitgesteld.
“Dat marketeers de mogelijkheid om live communicatie te organiseren missen is niet verwonderlijk,” aldus The Oval Office. “27% onder hen benoemt als belangrijkste troef van live events, het rechtstreeks in contact komen en de menselijke interactie met klanten. Volgens 22% is het versterken van klantenengagement en klantenbinding de voornaamste troef van live, 12% beschouwt live events heel erg belangrijk als netwerking en leadership platform.”
Tijdens de lockdown-periode hebben vooral de traditionele above media klappen gekregen: 45% van de respondenten verklaart de investeringen in print te hebben verminderd, bijna één op drie (28%) heeft de radio- en TV-investeringen teruggeschroefd en 34% die van Out-of-Home.
Overigens werd er in het onderzoek met geen woord gerept over het inzetten van promotionele artikelen en business gifts. Uit contacten van PromZ.be met distributeurs is gebleken dat een deel van de bedrijven, zeker rond de Paasdagen, kleine geschenken gestuurd hebben naar hun medewerkers, zowel de thuiswerkende medewerkers als de medewerkers die naar de bedrijven toe moesten komen.
Evenementen zijn trouwens ook momenten waarop bedrijven product media inzetten (lanyards, schrijfinstrumenten…). Dergelijke investeringen in klanten- en medewerkerscontact zijn ook uitgesteld.