Carnaval 2017 in het Nederlandse Moergestel met een grote ‘inflatable’ uitgevoerd door het Belgische X-Treme Creations bij een klein festival met zo’n 6.000 bezoekers. Het is een eerder uitzonderlijke creatie zegt Dan Vandevoorde, oprichter van X-Treme Creations, leverancier van kleine tot zeer grote opblaasbare objecten.
“Het festivalseizoen begint vroeg voor ons.” Voor de zomerfestivals is X-Treme vaak de inflatable partner. Tomorrowland is één van de festivals waar X-Treme al vanaf het begin voor actief is. En die referentie heeft contacten opgeleverd met andere festivals.
“Sponsors zoeken naar een duidelijke aanwezigheid bij festivals en evenementen en daarvoor gebruiken ze ook ‘inflatables’,” zegt Vandevoorde. “Daarnaast leveren we ook opblaasbare elementen voor beurzen en standenbouw en voor retail-acties.” De inflatables zijn er in twee categorieën: ‘miniatures’ (tot 2 meter, zonder blazer) en ‘giants’ (vanaf 2 meter tot 25 meter, met blazers). Op maat gemaakte producten vragen een levertijd van 3 à 4 weken. De kosten ervan gaan van 1.000 tot 30.000 euro of meer.
Het effect van dergelijke grote promotionele elementen is niet alleen beperkt tot een festival zelf, maar gaat breder dankzij sociale media. Vandevoorde: “We zien dat ze ook veel gefotografeerd worden – heel veel selfies – en dat die foto’s veel geplaatst worden op sociale media.”