Tot 15 januari 2020 kunnen eindklanten mee bepalen wie de Product Media Advisor of the Year 2019 wordt in de twee categorieën: generalisten en specialisten. Tot die datum staat de stemsite open: pma-awards.be of pma-awards.be/fr. De Product Media Advisor of the Year is een initiatief van PromZ-be-uitgever Het Portaal.
Een vakjury heeft in oktober een lijst van tien genomineerden opgesteld in de twee categorieën. In de categorie generalisten zijn dat in alfabetische volgorde Magnus Business Gifts, MCS Kick & Rush, MLD Concept, Mondial Gifts, Pasco Business & PromoGifts, Pronel, Sky-O, Square Nuts, Supremia en Van Bavel Enjoy Giving. De genomineerden in de categorie specialisten zijn – eveneens in alfabetische volgorde – : Alfa Shirt, Amahé, Arteel, Attent Gifts, Bizniz Point, Cartamundi, Lowette Gifts, Maximum Image, Mister Gadget, Quatrième Dimension
De stemming van de jury weegt voor 50% mee in het eindresultaat. Daarnaast zullen ook de suppliers (leveranciers) hun stem mogen uitbrengen. Die weegt voor 25% mee. En de bedrijven (eindklanten) kunnen eveneens via een speciale website stemmen en dat resultaat is ook goed voor 25% in het eindoordeel.
De vakjury bestond dit jaar uit: Serge Mertens (PF Concept), Bob Heerius (Xindao), Gunnar De Roeck (Texet), Tristan van Overbroek (Prefix Design Benelux), John-M Swaab (Het Portaal-uitgevers) en Ad van Poppel (hoofdredacteur PromZ-be). Zij keken bij het bepalen van de shortlist naar criteria als de kennis- en adviesfunctie ten behoeve van de klant, de mate van creativiteit en innovatie, de manier waarop de bedrijven naar buiten treden (zowel online als offline), de samenwerking met leveranciers, de inzet voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en de inzet voor het vakgebied (actief in vakorganisaties, contact met de pers, voorbeeld voor de sector).
De prijzen (goud, zilver en brons) worden uitgereikt op 28 januari 2020 tijdens PromZ Product Première in de Brabanthal in Haasrode (Leuven).