PPAI-onderzoek: product media hebben langdurig effect
Recent onderzoek van de Amerikaanse sectororganisatie Promotional Products Association International

PPAI-onderzoek: product media hebben langdurig effect

Recent onderzoek van de Amerikaanse sectororganisatie Promotional Products Association International toont aan dat consumenten promotionele producten lang bijhouden en dat ze ‘intrinsiek deel uitmaken’ van hun leven. Aan het onderzoek namen 5,674 consumenten uit de VS en uit Canada deel.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat 48,7% van de respondenten een promotioneel product langer dan vijf jaar bijhoudt. 19,4% houdt zo’n product een jaar bij en 14,2% drie jaar. De voornaamste reden is dat de consumenten zo’n artikel handig vinden (75,4%). Andere redenen om een product te bewaren zijn dat het de consumenten herinnert aan een evenement of een ‘experience’ (38,3%), dat de consumenten het leuk vinden (34,8%), dat ze het design van het product aantrekkelijk vinden (34,1%) en dat ze het product wilden hebben of nodig hadden op het moment dat ze het premium kregen (32,9%).

De respondenten werd ook gevraagd welk type promotioneel product ze hadden gekregen. Schrijfinstrumenten (balpennen, potloden, markers…) staan bovenaan met 72,8%. Magneten staan op de tweede plaats (68,4%) en kantoorartikelen op de derde plaats (57,6%).

PPAI peilde ook naar de houding van consumenten ten opzichte van promotionele producten en naar de effecten ervan. 94% vindt het leuk om dergelijke artikelen te ontvangen, 88% gebruikt producten voorzien van een logo van merken die ze kopen of goede doelen die ze steunen en 61% liet weten de naam van de adverteerder die een product in de afgelopen 12 maanden gaf te kunnen noemen. De consumenten die product media krijgen, zijn positief gestemd over het gevend merk of bedrijf. En de consumenten zijn ook positief over het medium: 95,4% heeft liever een promotioneel product dan een promotionele e-mail, 85,6% heeft het liever dan een direct mailing, 81,8% geeft de voorkeur aan een promotioneel product boven een 30 seconden radiospot en 81,2% geeft de voorkeur eraan boven een 30 seconden tv-spot.