Op 20 november aanstaande start het wereldkampioenschap voetbal in Qatar. Met de Rode Duivels erbij. Leeft het wereldkampioenschap ook promotioneel? PromZ-be peilde naar reacties bij product media advisors.
Grote internationale landentoernooien voetbal zijn altijd mooie kapstokken om promotioneel actief te zijn. Zeker als het ‘eigen’ nationale team – lees de Rode Duivels – er aan deelneemt. Voor acties met promotionele artikelen moet er dan wel een onderscheid gemaakt worden tussen de partners van de Rode Duivels en de rest. Partners van de Rode Duivels mogen gebruik maken van de naam ‘Rode Duivels’ en van de beeltenis van de spelers. En partners van het FIFA-WK zelf mogen aan het WK-gerelateerde premiums uitbrengen. De niet-partners moeten zich behelpen met algemene thema’s zoals de Belgische driekleur of ‘voetbal’.
Er zijn tot nu toe bij product media advisors kennelijk nog niet veel aanvragen van partners van de Rode Duivels of van het WK in Qatar. Bij Van Bavel Enjoy Giving is er nog geen vraag binnengekomen. Maximum Image meldt dat “…welgeteld één klant geïnteresseerd is omdat die officiële partner is van het WK en voor alle campagnes al met ons samengewerkt heeft.”
Patrick Notteboom van Maximum Image meent dat er bij de bedrijven momenteel in het algemeen weinig interesse is voor voetbal-items, “…omdat er al ‘zoveel te doen was’ in de afgelopen maanden – zowel in de sport- als in de festivalwereld… Verder is een WK in de winter niet aantrekkelijk wegens ‘geen fandorpen’ en geen voetbal op grote schermen.” Bij Van Bavel Enjoy Giving is er inmiddels wel een vraag voor voetballen als premium binnengekomen.
Notteboom wees al op het tijdstip van het WK dit jaar: november en december. In woestijnstaat Qatar zijn de temperaturen dan dragelijker. Vandaar dat het toernooi anders dan anders niet in juni en juli wordt gehouden. Maar in onze streken is het dan herfst en winter. Dat maakt adverteerders ook wat terughoudender om acties op te zetten.
Adverteerders kijken de kat wat uit de boom. Komt daarbij dat het WK in Qatar gecontesteerd is wegens de mensenrechtensituatie aldaar. Sponsors van de Rode Duivels hebben incentivereizen naar Qatar al afgevoerd en zetten geen acties op om tickets te winnen. ING, partner van de Rode Duivels, liet in april van dit jaar al weten geen above-the-line-campagnes te voeren die verwijzen naar het WK.
Maar als adverteerders de komende maanden toch willen inhaken op het WK-toernooi, zijn er dan nog mogelijkheden voor adverteerders om alsnog premiums in te zetten? “Mogelijkheden genoeg in textiel en merchandise,” aldus Patrick Notteboom, “al is het te laat voor producties uit Azië. Maximum Image zet al jaren in op producties in Europa voor wat textiel betreft en die kunnen op 3 à 6 weken geleverd worden. “ Manon Vandeputte, Van Bavel Enjoy Giving, wijst er op dat het nog haalbaar is om met winteritems te komen die veel visibiliteit geven zoals sjaals en mutsen. Maar dan gaat het om bestaande voorraden en om productie in Oost-Europa.