PromZ.be spotte de volgende aanbiedingen met product media in de week van 9 tot 14 december
in de folder van Intermarché
– glas bij 2 clips Tripel Karmeliet
in de direct mail
– Bel & Bo: paar handschoenen bij elke aankoop in die kledingketen
Het aantal aanbiedingen met promotionele producten is de laatste maanden beperkt. De strijd in de retail wordt momenteel vooral gevoerd op prijsniveau met zware kortingsacties (zoals 2+1, 1+1, of 2-de aan 50%). Daarbij wordt veel gewezen naar acties van Albert Heijn. Die prijs-‘oorlog’ wordt nog eens verhevigd door de komst van Jumbo in Vlaanderen. Een korting is gemakkelijk: er is geen handling nodig. Maar het is (zeer) korte termijn. De herinneringswaarde van een korting is klein, die van een promotioneel product groter (door het ‘haptische’ karakter ervan en door het logo dat in de tijd zichtbaar blijft). Er is ook een klein trendje bij retailers om een eigen product extra te geven. Hier geldt ook dat het korte termijn is. Want op=op. Het enige tastbare dat overblijft, is de verpakking en die verdwijnt in de vuilniszak…