Promotionele producten effectief in politieke campagnes - PromZ.be

Promotionele producten effectief in politieke campagnes

Op 5 november trekken de Amerikanen naar de stembus. Het Amerikaanse Promotional Products Association International deed onderzoek naar het gebruik van promotionele producten in de (Amerikaanse) verkiezingsstrijd. 

Een presidentsverkiezing in de Verenigde Staten zonder promotionele producten is ondenkbaar, stelt de PPAI. De vereniging ging op basis van vragenlijsten bij campagnemedewerkers en bij kiezers na hoe die promotionele producten momenteel ingezet worden.
Petten en caps behoren tot de meest ingezette producten. 69% van de campagnemedewerkers is positief over het effect van dergelijke hoofddeksels. Op de tweede plaats komen T-shirts die bijna even goed scoren in effectiviteit als caps en petten. 40% van de respondenten zei 11 tot 20% van het campagnebudget te besteden aan promotionele producten, 22% geeft er 5 tot 10% van het budget aan uit en 7% geeft er meer dan 30% aan uit. De PPAI stelt hierbij vast dat bij campagnes voor lokale verkiezingen minder geld aan tv-reclame besteed wordt en dat er meer op promotionele producten vertrouwd wordt. 

Van de ondervraagde kiezers liet 53% weten dat promotionele producten een (zeer) positieve invloed hebben op hun mening over een kandidaat. Bijna 38% was het eens met de stelling dat die producten hun beslissing om een bepaalde kandidaat te steunen beïnvloedt.
T-shirts zijn de meest gekregen producten (45% zei er een ontvangen te hebben), gevolgd door hoofddeksels (42%) en buttons en badges (37%). Klassiekers als pennen, tote bags en sleutelhangers werden minder ingezet (21%, respectievelijk 11% en 18%). De kiezers kregen de producten bij evenementen in hun gemeente (40%) en bij deur-aan-deur-bezoeken van campagnemedewerkers/kandidaten (32%) 

Opvallend: democraten besteden méér aan promotionele producten dan de republikeinen. En toen zittend (democratisch) president Joe Biden liet weten zich uit de verkiezingsstrijd terug te trekken ten voordele van vice-president Kamela Harris stegen de investeringen van de democratische partij in product media aanzienlijk.