Opvallend nieuws: Croky komt weer met flippo’s, de schijfjes die in de jaren negentig een wereldwijd succes kenden. Het chips-merk zet de schijfjes in in het kader van de Europese kampioenschappen voetbal. En in de VS maken stickers een come-back bij Millennials.
Er zijn in promoland ‘evergreens’ en rages. Evergreens – de naam zegt het al – komen jaar-in-jaar-uit terug. Rages raken ‘iedereen’, maar duren kortstondig. Na enige tijd is het nieuwtje er vanaf en dooft het uit. Rages kunnen echter nog altijd terugkomen.
Flippo’s waren in de jaren negentig een enorm succes. Het was een promotioneel item bedacht door de Nederlander Hans Zandvliet. Aanvankelijk alleen voor Lays (internationaal) met de naam Flippo en later ook voor Croky onder de benaming Topshots. De schijfjes hadden illustraties van bekende ‘chracaters’ en in het geval van Croky beeltenissen van topvoetballers. ‘Verzamelen, spelen en winnen’ was de basis van dat promotioneel item dat de chipsverkoop indertijd moest aanzwengelen.
Croky zet de schijfjes na ruim twintig jaar weer in als promotioneel item. Volgens Het Nieuwsblad zal de chipsfabrikant zo’n 1,2 miljoen stuks laten produceren met de beeltenis van voetballers. In de krant zegt uitvinder van de Flippo Hans Zandvliet dat nieuw commercieel succes geen probleem zal zijn. “Het is het goeie moment. De kinderen van toen zijn nu zelf ouders en gaan die chips kopen uit nostalgie,”aldus Zandvliet in die krant.
Nog een promotioneel item uit de vorige eeuw dat een comeback lijkt te maken, is de sticker. In de jaren zeventig en tachtig waren de zelfklevers populaire product media en menig schooltas en -agenda was daarmee ‘verlucht’. Het Amerikaanse Advertising Specialty Institute (ASI) meldt dat Millennials (de leeftijdsgroep geboren tussen 1981 en 1996) tegenwoordig gek zijn op stickers om onder andere hun laptops en waterflessen te versieren. Met stickers laten zij ook zien wat hen bezig houdt. ASI wijst erop dat adverteerders daarop kunnen inpikken. Bovendien zijn stickers of stickervellen een goedkoop medium en makkelijk uit te delen of mee te mailen met magazines of direct mailings.