Ruim één derde marketeers meet te weinig - PromZ.be

Ruim één derde marketeers meet te weinig

Uit een onderzoek onder marketeers naar de belangrijkste struikelblokken in de marketingorganisatie blijkt dat ruim één derde (36%) van hen niet of nauwelijks de resultaten van hun inspanningen meet – en dat in een marketingtijdperk waarin ROI (return on investment) primordiaal is.

Het onderzoek werd eind 2016 in opdracht van Husky Marketing Planner uitgevoerd door onderzoeksbureau Devroe & Partners bij 250 marketeers van middelgrote en grote ondernemingen (50 tot 500 werknemers) in Vlaanderen en Brussel.

Een andere conclusie uit het onderzoek is dat meer dan driekwart van de marketeers vindt dat hun huidige manier van werken niet optimaal. Het kan beter, zeggen ze. Een struikelblok voor bijna 40% van de marketeers is een gebrek aan inzicht in de marketingprocessen. Zes van de tien struikelblokken in marketingafdelingen hebben te maken met inzicht en overzicht.

“Marketeers geven aan dat ze niet altijd precies weten waar hun collega’s mee bezig zijn en welke taken al afgewerkt zijn,” aldus de onderzoekers.

“Hierdoor hebben ze het moeilijk om een stand van zaken van de lopende projecten op te maken en gaat aan rapportering naar de directie of klant vaak een hels puzzelwerk vooraf. Ze zijn soms zo druk bezig met een specifieke taak dat ze de strategie achter het project of zelfs het volledige marketingplan waarin de taak thuishoort uit het oog verliezen. 39% van de ondervraagden erkent dat continu ad hoc werken het moeilijk maakt om proactief te handelen en om de marketingacties te kaderen binnen een gestructureerd geheel.”