Salon-actie matcht met DNA Febelauto - PromZ.be
Febelauto ijskrabber

Salon-actie matcht met DNA Febelauto

Tijdens het recente Autosalon in de Heizel in Brussel viel Febelauto op met een ijskrabber als give-away. De krabber was gemaakt van RPP, gerecycleerd polypropylene. De basisgrondstof was plastic dat uit de oceanen opgevist is. Felebauto-directeur Catherine Lenaerts zegt dat die krabber aansluit bij het DNA van de organisatie.

Febelauto staat in ons land in voor de recyclage van afgedankte voertuigen en van de batterijen van elektrische voertuigen. “We werken met heel de automobielsector. Op jaarbasis recycleren we 100.000 voertuigen en ook 120 ton batterijen (en dat tonnage groeit gigantisch). We staan als organisatie in voor een second life en recyclling-service,” aldus Catherine Lenaerts.

Febelauto neemt jaarlijks deel aan het Autosalon dat steeds in januari in de Heizel in Brussel gehouden wordt (maar dat de afgelopen twee jaar niet door kon gaan wegens COVID 19). “We hadden een stand uitgewerkt met een wedstrijd op een race-circuit waarmee je een thuisbatterij kon winnen. Die was gemaakt van oude autobatterijen. We zochten ook nog een soort troostprijs, een duurzaam gadget.”

Febelauto werkt voor product media samen met Ann Magnus van Magnus Business Gifts. Magnus Business Gifts kwam onder meer met het idee van een ijskrabber. Geen gewone, maar één gemaakt van plastic dat uit de oceanen opgevist is. Een ijskrabber is in de Salon-periode een interessant item, want menigeen heeft die in de koude januari- en februaridagen wel eens nodig.

Match

De ijskrabber was voorzien van een kartonnetje met info over grondstof en ook over Plastic Bank, een social entreprise in Canada die als doel heeft het plastic afval uit de oceanen te halen. Plastic Bank werkt met inwoners van Haïti, de Filipijnen en Indonesië die cash of vouchers krijgen in ruil voor het door hen verzamelde plastic afval. Social Plastic is de merknaam van het gerecycleerde polypropylene.

“We hebben tijdens het Autosalon heel toffe reacties gehad. Die ijskrabber matcht ook met ons DNA,” zegt Catherine Lenaerts. “Ze gingen als zoetjes broodjes weg. We hebben ons wat in moeten houden. In totaal hadden we 5.000 ijskrabbers en op het Salon zijn 270.000 bezoekers geweest.”

Een voordeel voor Catherine Lenaerts was eveneens dat ze tussen de kartonnen sleeve en de krabber haar businesscard kon steken. “Ik heb die krabber dan zo aan onze relaties van de autosector op het Salon uitgedeeld.”

Prijs?

IJskrabbers zijn er in verschillende prijsklassen, van een halve euro tot meer dan drie euro (voor de ‘luxe’-krabbers voorzien van een handschoen). Febelauto had als doelstelling dat het premium niet meer mocht kosten dan 2 euro. De gekozen duurzame en bedrukte krabber bleef daar ruim onder. Catherine Lenaerts zegt in het kader van de prijzen dat “…je als bedrijf in onze maatschappij niet enkel naar de prijs mag kijken. Je moet het hele verhaal bekijken. Ik kom bijvoorbeeld in de horeca en daar zegt men dat als je biologisch wil eten het 20% duurder is. Ik zou liever hebben dat men de prijs van het biologische gerecht geeft en dan zegt dat niet-biologische goedkoper is. We moeten de weg van duurzaamheid kiezen. Je kunt wat dat betreft als ondernemer niet meer terug.”