In een convenant ‘over reclame voor en marketing van alcoholhoudende dranken’ tussen de Raad van de Reclame en de sector van alcoholhoudende dranken is besloten om alcoholreclame te beperken.
De sector en de Raad van de Reclame zijn onder meer overeengekomen dat reclame gericht op minderjarigen niet mag. De convenant bepaalt dat de reclame niet gericht mag zijn op minderjarigen, noch door haar inhoud noch door de vorm van communicatie. “De Raad voor de Reclame (adverteerders, reclamebureaus en de media), Vinum et Spiritus en de Federatie van Belgische Bierbrouwers verbinden zich ertoe om hun respectieve leden er aan te herinneren dat dit principe geldt voor alle media (inclusief de spelletjes op sommige websites).”
De reclame mag ook niet “aanzetten tot een onverantwoordelijke, overmatige of onwettige consumptie, noch dit aanmoedigen” en geen “gebruik maken van tekeningen of marketingtechnieken die verwijzen naar personages die in het bijzonder populair of in de mode zijn bij minderjarigen, zoals onder meer influencers, bekende figuren uit films en series, muziek en artiesten, alsook van tekeningen of marketingtechnieken waarin beelden of beweringen voorkomen die in hoofdzaak behoren tot de cultuur van de minderjarigen.”
Wat sampling betreft verbinden de ondertekenaars zich ertoe geen alcoholhoudende dranken op de openbare weg gratis of voor een symbolische prijs te verdelen of aan te bieden. Op de verkooppunten moeten alcoholhoudende dranken “…duidelijk als alcoholhoudende producten te koop aangeboden worden om iedere mogelijke verwarring met niet-alcoholhoudende producten te vermijden, indien mogelijk door gebruik te maken van een fysieke scheiding.”