De sector van promotionele producten heeft weinig kunnen profiteren van de troonsafstand van koning Albert en de beëdiging van Prins Filip als nieuwe koning der Belgen. Tussen de aankondiging en de beëdiging waren slechts 18 dagen. Promo-Biss vernam wel dat er een kwartier na de persberichten over de aankondiging al bedrijven waren die hun BAPPadviseur belden met de vraag naar mogelijkheden om met promotionele producten op de gebeurtenissen in te haken. Toppoint had razendsnel mokken geproduceerd met de afbeeldingen van het nieuwe koningspaar Filip en Mathilde.
In buurland Nederland waren er begin dit jaar zo’n drie maanden tussen de aankondiging van het aftreden van koningin Beatrix en de troonsbestijging van kroonprins Willem-Alexander. Daar sloeg de ‘oranjegekte’ toe. Platform Promotional Products (PPP), de zustervereniging van de BAPP in Nederland, voorzag in het vroeger voorjaar al “…een sterke omzetverhoging (…) aan oranjeproducten in verband met de troonswisseling.” De sector van de promotionele producten in ons land hoopt nu dat de Rode Duivels zich zullen plaatsen voor de eindronde van het wereldkampioenschap voetbal volgend jaar in Brazilië. Ervaringen in andere landen tonen aan dat inhakende voetbalpromoties het goed doen als het nationale elftal aan het wereldkampioenschap deel kan nemen.