Het VIAS (het onafhankelijk kennisinstituut voor verkeersveiligheid) zet in samenwerking met de Pro League (Koninklijke Belgische Voetbalbond) de komende weken een activatiecampagne in het kader van de jaarlijkse eindejaars BOB-campagne. Naast de klassieke gele ‘BOB’-sleutelhanger komt er nu ook een beperkte serie sleutelhangers in de kleuren van de clubs die in de Pro League uitkomen. De campagne wordt gedragen door het VIAS, Belgische Brouwers VZW en Assuralia.
Klassiek krijgen bestuurders die bij een alcoholcontrole in het kader van de BOB-campagne negatief blazen als beloning een gele BOB-sleutelhanger. Dit jaar kunnen nuchtere voetbalsupporters een speciale BOB-sleutelhanger met het logo van hun favoriete club krijgen. Dat past in de 2025-campagne waarin er extra ingezet wordt op sensibilisatie van voetbalsupporters om geen alcohol te drinken als ze naar huis moeten rijden. “Het is geen geheim dat sommige supporters voor, tijdens en na de match de neiging hebben om te veel te drinken en niet altijd stilstaan bij de mogelijke gevolgen op een veilige terugrit naar huis,” aldus het VIAS in een persmededeling. “Een BOB-team zal daarbij aan supporters die naar huis vertrekken met de wagen de mogelijkheid geven om een exclusieve BOB-sleutelhanger in de clubkleuren te bemachtigen.”
Acties
Ook voor en tijdens de wedstrijden worden er op de ledboarding van de clubs sensibiliseringsboodschappen van BOB verspreid. “Verder verspreiden de clubs via sociale media boodschappen waarbij verschillende spelers ingeschakeld worden om hun supporters te overtuigen van de noodzaak om nuchter te rijden. Daarnaast worden ook soms tijdens de rust nog ludieke acties gehouden,” aldus het VIAS.
Lorin Parys, CEO Pro League, zegt dat elke speeldag 100.000 toeschouwers naar de Pro League wedstrijden gaan. “Elk weekend zijn er ook 1.3 miljoen spelers, fans en ouders onderweg naar amateur- en jeugdwedstrijden. Met deze campagne gaan we dus elke week op zoek naar zo’n 350.000 BOB’s. Het gaat om fans die minstens 1 keer per week familie en vrienden veilig van en naar een voetbalwedstrijd brengen. En die zetten we in de bloemen,” aldus Parys.
Gele sleutelhanger
PromZ-be vroeg Stef Willems, manager Communicatie en PR van het VIAS, om hoeveel speciale sleutelhangers het gaat. “We hebben per club zo’n 1000 sleutelhangers voorzien,” aldus Willems. In totaal zijn er 18 speciale club-sleutelhangers, 16 van de Pro League-clubs en 2 van de Challenger Pro League-clubs. Voor de productie is er met verschillende leveranciers gewerkt.
De ‘gewone’ gele BOB-sleutelhanger is overigens nog altijd te bemachtigen. Willems: “Die wordt uiteraard ook nog steeds door de politie uitgedeeld wanneer je ‘negatief’ blaast bij een controle. Dat wil zeggen onder de wettelijke alcohollimiet van 0,5 promille.” De gele sleutelhanger wordt al gegeven sinds het eerste jaar van de BOB-campagne (de BOB-campagne gaat in 2025 het dertigste jaar in).
BOB-teams zullen eveneens verschillende kerstmarkten bezoeken. Het VIAS: “Die worden tijdens het eindejaar druk bezocht door een zeer gevarieerd publiek. Het is logisch dat BOB ook daar aanwezig is om de mensen te sensibiliseren en te belonen met de iconische gele sleutelhanger als ze negatief blazen.”