Op 1 juli zijn de zomersolden weer van start gegaan, na een sperperiode van drie weken enkel voor kleding, schoenen en lederwaren. De vraag is hoe lang de sperperiode nog gehandhaafd wordt. Deze is voor die drie categorieën al verkort van drie tot zes weken en voor alle andere categorieën is die afgeschaft bij de herziening van de wet op de handelspraktijken in 2009.
Minister van Consumenten Kris Peeters (CD&V) wil de sperperiode voor de solden afschaffen maar alleen als er een consensus is bij de handelaren. Die zijn echter verdeeld: een deel, met name de grotere ketens, wil de sperperiode weg, een ander deel, vaak zelfstandigen, wil die nog behouden.
Toen in 2009 de wet op de handelspraktijken is aangepast, is er ook een versoepeling doorgevoerd van de regels voor koppelverkoop. Die hebben de laatste jaren de sperperiode uitgehold. Veel winkeliers hebben al een deel van zomersolden in juni verkocht door gebruik te maken van de mogelijkheid van koppelverkoop.
De uitverkopen hebben ook een invloed op het inzetten van promotionele artikelen. Uit de Promo-Watch van PromZ-be blijkt dat in de maanden van uitverkoop (januari en juli) in alle folders vooral aan ‘prijscommunicatie’ wordt gedaan. Het aantal acties met product media staat dan op een laag peil.