De Kamer keurde afgelopen maand een wetsontwerp goed van het ministerie van Volksgezondheid dat de verkoop van tabak en alcohol verder beperkt. Jongeren tussen 16 en 18 jaar mogen alleen nog maar bier en wijn kopen. De verkoop van alcohol in ziekenhuizen wordt verboden, evenals de verkoop ervan ’s nachts in tankstations aan snelwegen. De Hoge Gezondheidsraad wil nog strengere regels waaronder een verbod marketing en reclame voor alcohol.
Met maatregelen als een alcoholverbod voor jongeren onder de 18 jaar, een minimumprijs voor alcohol en een verbod op reclame voor alcohol wil de Hoge Gezondheidsraad de negatieve effecten van alcoholgebruik op de gezondheid beperken. De raad stelt dat publiek zich vaak onbewust is van de risico’s van alcoholgebruik.
De Hoge Gezondheidsraad betoogt dat de alcoholindustrie in marketing en reclame het alcoholgebruik romantiseert. Vandaar dat die een verbod op marketing en reclame voor alcohol wil. In 2018 zei de raad al dat reclame het gedrag van de gebruiker kan beïnvloeden en voor een grotere acceptie van alcoholgebruik in de samenleving zorgt. Men zegt ook dat een verbod wellicht niet haalbaar is, maar daarom wil men wel wettelijke beperkingen en waarschuwingsboodschappen op de producten.