In een studie van de ‘Wirtschaftsuniversität’ Wenen en het ‘Institute for Marketing & Consumer Research’ in opdracht van de Oostenrijkse sectororganisatie VÖW (Verband Österreichiscger Werbemittelhändler) is de relatie tussen kwaliteit van een premium en het gebruik ervan aangetoond.
In het onderzoek kregen de proefpersonen die deelnamen een lange termijnstudie, als bedankje een T-shirt en een balpen. De ene groep kreeg kwaliteitsartikelen, de andere budgetproducten. De ene groep kreeg een product met het logo van een bekend budgetmerk, de andere van een bekend kwaliteitsmerk. De respondenten toonden zich blij met de producten. De helft gebruikte de balpen, eenderde trok het T-shirt aan. De proefpersonen merkten het verschil in kwaliteit bij de balpen. Bij het T-shirt werd dat verschil niet waargenomen. De pen van betere kwaliteit werd vaker gebruikt en scoorde hoger als het om emotionele waarde ging. De producten met het kwaliteitsmerk werden meer gewaardeerd dan die van het budgetmerk. Het T-shirt met het kwaliteitsmerk werd meer buitenhuis gedragen (bijvoorbeeld bij het sporten) dan het T-shirt met het budgetmerk. Een conclusie was dat kwaliteit een onderscheid kan maken. De reactie van de consument op de boodschap is beter als er met kwaliteitsmerken en producten gewerkt wordt: het product en het merk blijven langer in het gezichtsveld van de ontvanger.