Het voorgenomen verbod op het inzetten van promotionele producten door telers van legale cannabis in de Amerikaanse staat California is ingetrokken nog voor er over gestemd is. Promo-Biss berichtte over dat verbod begin juli.
In de voorgestelde wettekst stond onder meer dat iemand die een licentie had gekregen voor productie van cannabis voor medische toepassingen voor die producten niet mocht adverteren via ‘branded merchandise’ zoals kleding en petten. Een producent mocht wel promotionele artikelen verspreiden met het logo van het bedrijf alleen als dat logo anders was dan dat van de producten en alleen op vakbeurzen en gelijkaardige evenementen waar de bezoekers ouder zijn dan 21 jaar.
De legale cannabis-telers hadden al tegen het voorstel geprotesteerd en ook de Amerikaanse sectorvereniging Promotional Products Association International – PPAI was tegen. In een mededeling stelde de PPAI dat hoewel de vereniging niet voor 100% kon zeggen dat haar acties tot het intrekken van het voorstel hebben geleid, de ontwikkeling “het belang onderstreept om samen wetgeving die onze sector aanbelangt te steunen of om ons ertegen te verzetten. PPAI neemt geen stelling in het legaliseren van cannabis, maar de vereniging verzet zich wel tegen elke beperking van het inzetten van promotionele producten om bedrijfsactiviteiten te promoten die bij wet zijn toegestaan.”