US: groei premium private labels - PromZ.be
US groei premium private labels

US: groei premium private labels

In de Verenigde Staten groeit het aandeel van winkelmerken in het premiumsegment en zijn private labels lang niet meer alleen een zaak van (hard-)discounters.

In de zogenaamde ‘value stores’ viel volgens gegevens van Nielsen in maart van dit jaar 57% van de verkopen in de fast moving consumer goods onder het eigen merk. Bij ‘premium’-winkels was dat slechts 23% en bij grote ketens als Walmart 22%. Maar vergeleken met vorig jaar was er sprake van een stijging van 11% in de private label-verkopen bij die premiumwinkels en grote ketens. Bij de value stores gingen de verkopen met 4% achteruit. Er is een beweging bij de premium winkels naar ‘premium private labels’.

De vraag is wat die ontwikkeling betekent voor de marketinginspanningen rond die eigen merken. Retailers kunnen private labels immers goedkoper aanbieden dan merkfabrikanten omdat hun marketing-uitgaven ervoor een stuk lager liggen. De winkels voeren hun promoties (zowel prijspromoties als acties met promotionele artikelen) doorgaans op merkproducten. Eigen merken worden zelden in een 2+1-actie of me een promotioneel product aangeboden.

Overigens blijken de consumenten in de VS niet altijd ‘eigen-merk-trouw’. 40% van de internetgebruikers die door Nielsen geïnterviewd werden, zei dat als een private label-product beviel ze bereid waren hetzelfde of meer te betalen voor een merk-alternatief.