USA: sterke economie stimuleert groei van product media - PromZ.be
USA sterke economie stimuleert groei van product media

USA: sterke economie stimuleert groei van product media

De Amerikaanse distributeurs van promotionele producten hebben twee kwartalen met een omzetgroei van 5,3% achter de rug. Dat blijkt uit cijfers die het ASI, Advertising Specialty Institute, gepubliceerd heeft. De sterke economie in de VS wordt als belangrijkste reden voor de groei opgegeven.

Niet alleen de verkoopcijfers van de distributeurs stijgen, ook hun vertrouwen zit in de lift. De ‘Counselor Confidence Index’ stond in het derde kwartaal op 117 punten, twee meer dan in het tweede kwartaal en zes meer dan in het derde kwartaal van 2017. De index op jaarbasis staat op 114. De laagste score tekende men in 2009 op tijdens de financiële crisis van die periode: 79 punten.

De sterke economie zet ook meer Amerikaanse bedrijven aan om eindejaarsgeschenken aan klanten en aan het personeel te geven. En gemiddeld is 73% van die geschenken voorzien van het logo van het gevend bedrijf. Dat heeft ook te maken met de media-situatie. “Veel sectoren zijn booming en in een poging om zich te onderscheiden van de concurrenten, zetten bedrijven meer en meer promotionele producten in. Die bieden tastbare voordelen,” zegt Nathaniel Kucsma, executive director research en corporate marketing bij het ASI. Bovendien zien klanten, prospecten en werknemers ook het logo.

Opvallend in deze context is ook een video-interview in het kader van de Amerikaanse Advertising Week waarin Paul Bellantone (voorzitter en ceo van de Promotional Products Association International) de kracht van product media benadrukte. “We weten dat promotionele producten de clutter (in reclame) doorbreken,” zei hij. Bellantone zei verder dat consumenten proberen klassieke reclame te mijden. Promotionele producten zorgen er daarentegen voor dat een merk in de handen komt van iemand die het echt wil ontvangen.