USA: T-shirts in omzet belangrijkste promotioneel product - PromZ.be
USA T-shirts in omzet belangrijkste promotioneel product

USA: T-shirts in omzet belangrijkste promotioneel product

In de ‘State of the Industry’, zeg maar de stand van zaken in de sector, blijkt volgens het ASI (Advertising Specialty Institute) dat in de VS T-shirts het belangrijkste promotioneel product zijn, afgaande op de omzet die de distributeurs daarmee draaien. 15,1% van de verkopen had in 2018 betrekking op T-shirts.

Wat maakt T-shirts zo interessant als product medium? Consumenten hebben graag T-shirts om er zelf iets mee uit te drukken. T-shirts zijn vaak een herinnering aan iets (tijdens evenementen worden er bijvoorbeeld veel merchandising T-shirts verkocht) en een gekregen T-shirt met logo is als het gedragen wordt, een bewegend reclame-medium. Opvallend: consumenten willen geen unisex T-shirts, want die associëren ze met weggegeven T-shirts bij vakbeurzen.

De tweede grootste categorie was die van drinkbekers en drinkflessen. Dat heeft alles te maken met de trend om minder water en dranken in plastic flessen voor eenmalig gebruik te kopen en naar hervulbaar over te stappen. Bovendien is er ook nog de gezondheidsraad om genoeg te drinken.

Schrijfinstrumenten worden in de VS minder aangekocht. In 2013 was die categorie nog goed voor 10,4% van de omzet van distributeurs en in 2018 is die gedaald naar 5,7%. Daarmee nemen potloden en pennen de zesde plaats in in de rangschikking. De reden voor de terugval is het toenemend gebruik van tablets. Schrijfinstrumenten die het wel goed doen, zijn pennen voorzien van een stylus.

De grootste categorieën qua omzet bij distributeurs in de VS

categorie aandeel in de omzet
1 T-shirts 15%
2 drinkbekers en -flessen 9%
3 Polo’s en sport-shirts 8,60%
4 Tassen 7,80%
5 Caps en andere petten 7,40%
6 schrijfinstrumenten 5,70%
7 buitenkledij 5%
8 smartphone-accessoires 4,60%
9 bureau-accessoires 4,30%
10 elektronica 3%

(bron Advertising Specialty Institute)