2021 ligt net achter ons. Tijd om met enkele distributeurs even terug te blikken op het afgelopen product media-jaar. De algemene indruk is dat het een goed jaar is geweest, maar dat het minder was als het gaat om ‘klassieke gadgets’.
Uit de reacties komt naar voren dat de markt voor product media zich in 2021 na een aarzelend begin goed herpakt heeft. “2021 was door corona niet het makkelijkste jaar. Maar het derde en vierde kwartaal hebben veel goedgemaakt,” stelt Ronny De Smedt van Pasco Gifts. Eenzelfde geluid is te horen bij Fabrice Casul, MLD Concept: “In het begin van het jaar was de markt kalm, in juni pakte die weer op en in september is die geëxplodeerd.” MLD Concept eindigde het jaar met een groei van 32%. Bij Van Bavel Enjoy Giving is te horen dat flexibiliteit in de organisatie gestegen is, ook intern. “Van Bavel beziet dit zeker niet negatief maar omarmt deze veranderingen. Het voorbije jaar heeft ons veel geleerd over een hybride aanpak van organisatie naar de toekomst toe en dat is wat telt.”
De meeste markten voor de distributeurs deden het goed. Grote uitzonderingen waren de sectoren van evenementen, beurzen en horeca. Die werden ook het meest getroffen door de corona-maatregelen. Corona had ook een ‘positieve’ zijde. Van Bavel Enjoy Giving: “Doordat bedrijven andere invullingen hadden van hun budgetten (bijvoorbeeld wegens beurzen die niet waren doorgegaan) konden ze extra appreciatie tonen naar hun medewerkers toe (2021 was een niet het meest gewone jaar…) en dit resulteerde dan in grotere, mooiere cadeaus voor hun medewerkers.”
Kwaliteit
Maar van de andere kant zegt Ronny De Smedt: “Omdat beurzen en grote evenementen dikwijls niet mochten doorgaan deden de give-aways het minder goed.” De artikelen die het wel goed deden waren volgens hem producten rond gezondheid, ‘eco’ en eindejaarsgeschenken. Het eco-denken zet verder door in de markt. Fabrice Casul stelt dat de markt minder CO2-uitstoot wil, meer ‘made in Europe’ en meer kwaliteit. “De low-cost van China wordt niet meer gezocht. We kunnen beter spreken van het succes van een trend dan van specifieke producten.” En volgens Van Bavel Enjoy Giving waren gepersonaliseerde items en producten die aan huis geleverd konden worden hot in 2021. Patrick Notteboom, Maximum Image, zegt dat men sowieso nog naar producten op zich kijkt, maar toch ook meer naar hetgeen ten dienste staat van het imago van de klanten. An Magnus van Magnus Business Gift stipt aan dat 2021 het jaar was van het digitale aperitief en van de definitieve doorbraak van het kerst- en eindejaarspakketten zoals in Nederland, waar die al jaren een vaste waarde zijn.
Imago
Is er sprake van een verbetering van het imago van product media bij ondernemingen en marketeers? Uit de reacties blijkt dat inderdaad zo te zijn. Er is een trend naar het ‘betere’ product. Fabrice Casul zegt dat de vraag van adverteerders meer en meer in de richting gaat van bruikbare en kwalitatieve producten. En, stelt hij ook: “De impact van product media op de herinnering van merken wordt meer erkend, wat een positief effect heeft op onze markt.” Patrick Notteboom ziet een verbetering van het medium bij bedrijven “…die zelf inzetten op imago en uitstraling. Wie zelf geen belang hecht aan uitstraling zoekt ook geen kwaliteitsvolle producten en blijft bij ‘gadgets’ en ‘give aways’. Wij schatten de markt al erg lang niet meer zo in.” Voor Van Bavel Enjoy Giving heeft het corona-jaar een positief effect op het imago van product media. “Zeker na een jaar als 2021 is het beeld ervan verbeterd: de promotionele producten konden een speciale binding bieden met personeel en klanten zonder effectief face-to-face contact.”
WK 2022
2022 wordt weer een jaar met een groot voetbaltoernooi, het WK in Qatar. In de afgelopen jaren zijn dergelijke voetbalevenementen mét deelname van de Rode Duivels een aanleiding geweest voor vooral bedrijven in de fast moving consumer goods om met premiums uit te pakken. Hoe ziet men bij de distributeurs de kansen daarvoor in het kader van het WK 2022? De reacties zijn eerder behoudend, zeker door de onzekerheid rond corona. Patrick Notteboom: “Vele bedrijven hebben een les geleerd door corona en plannen veel minder acties en evenementen op voorhand. (…) Het wordt last minute kijken naar ‘wat beschikbaar is of wat mogelijk is’ – creativiteit en reactiviteit zullen belangrijk zijn.” Toch zijn er ook optimistische geluiden – als corona tenminste beperkt kan worden. Bij Van Bavel Enjoy Giving beginnen de aanvragen al binnen te lopen. En bij Pasco Gifts zegt Ronny De Smedt: “Iedereen snakt naar een grootschalig evenement zoals we het vóór corona kenden. Als het weer mag, dan gaan we hier allemaal naar uitkijken als nooit tevoren.”