Is er al veel interesse bij adverteerders voor promotionele zomerproducten? En welke producten zijn populair? PromZ-be vroeg het aan distributeurs.
De zomer staat voor vakantie, mooi weer en evenementen (vooral muziekfestivals). Bij Van Bavel Enjoy Giving laat Charisse Debecker weten dat men “…al enkele vragen heeft gekregen voor activatiecampagnes. We krijgen vooral aanvragen voor toffe zomerevents en sportevenementen.” Patrick Notteboom (Maximum Image) stelt dat in april er nog niet veel vraag was. “Het is helemaal nog geen BBQ- of outdoor-weer, helaas,” aldus Notteboom. “Het is nog zeer rustig omtrent festivals – vermoedelijk omdat het tot nu echt koud en regenachtig is geweest waardoor organisatoren niet goed weten waarop in te zetten.” Maar zo voegt hij eraan toe: “Wat wel aandacht krijgt zijn de georganiseerde loopactiviteiten zoals de 10 miles Antwerpen.”
Als er al aanvragen zijn, welke producten zijn dan populair bij de adverteerders? Ann Magnus (Magnus Business Gifts) ziet onder meer zaaisetjes om aan de slag te gaan in de (moes)-tuin, T-shirts voor zomeracties (bij aankoop van producten van een klant) en strandstoelen. Charisse Debecker (Van Bavel Enjoy Giving) zegt dat “…klassiekers zoals waterflessen en strandhanddoeken populair blijven. We kijken dan steeds naar wat er populair is op de markt en spelen hierop in. Bij Van Bavel hebben we een trendy zomer Product Media Book gemaakt met allerlei leuke gadgets en cadeaus als inspiratie. We proberen daarmee verrassende nieuwe ideetjes voor te stellen.” Voor Patrick Notteboom (Maximum Image) zijn er geen wereldschokkende ontwikkelingen. Het gaat om draagtassen, rugzakken (en dan vooral ‘merk-rugzakken’), drinkbussen.
Duurzaam
Bij de aanvragen blijkt dat duurzaamheid één van de elementen is om producten te kiezen. “Duurzame kledij is populair en daar spelen we graag op in,” aldus Patrick Notteboom. “Bijna alles wat nu nog aanbieden is in min of meerdere mate duurzaam (tot GOTTS certified of 100% recycleerbaar).” Bij Van Bavel Enjoy Giving zet men items, zoals zaadzakjes, bloembollen, … in the picture.
Duurzaamheid slaat ook op de plaats van productie. Hoe dichter bij huis, hoe kleiner de impact op het milieu. Een bijkomend voordeel is dat er ook op korte termijn nog speciale of custommade producten geleverd kunnen worden. Notteboom: “De trend ‘Made in Europe’ zet door. Daardoor zijn er kortere leveringstermijnen. Dat weten onze klanten ondertussen… textiel leveren we binnen enkele weken.”