Welke ‘wearables’ (‘smart’ elektronica die geïntegreerd is in kleding of op het lichaam gedragen wordt en verbonden zijn met het internet) zijn trendy? Volgens een studie van E-Marketer gaat het om ‘slimme’ kleding, horloges, ‘oortjes’ en brillen. Dergelijke producten hebben ook een impact op wat er aan product media beschikbaar komt.
In 2018 gebruikte 22% van de Amerikaanse bevolking ‘wearables’, goed voor een omzet van 51,9 miljoen dollar. De verwachting is dat de penetratie van die producten in 2022 stijgt neer 25,3% en een omzet zal vertegenwoordigen van 67 miljoen dollar. Volgens E-Marketer zal een kwart van de volwassen bevolking (56,7 miljoen personen) in 2019 minstens één keer per maand een ‘wearable’ dragen. De schatting is dat 3,8 miljoen kinderen en tieners dat ook doen.
Wearables vallen vooral bij jongeren in de smaak: in de groep van 25 tot 34 jaar zal 38% dit jaar wearables dragen (in 2015 was dat nog 24%). In de groep van 55 tot 64 jaar stijgt het percentage van 6,5% in 2015 naar 13,2% in 2019. E-Marketer stipt aan dat Apple op die groep ouderen inspeelt met gezondheidsfeatures van de Apple Watch. Vooral smart-watches zullen aan bereik winnen.
Wat kunnen marketeers met de wearables doen? Reclame op wearables is er nog nauwelijks, stipt E-Marketer aan, maar er gebruik van maken om brand experiences te vergroten is een logische aanpak. Bedrijven als American Express en Nike zijn al actief daarmee.