De Belgische voetbalfans zijn zuinig op hun ‘fan-artikelen’ rond de Rode Duivels. Een groot deel van de vlaggen die in ons land uit de ramen hangen, zijn promotionele producten die adverteerders tijdens het EK van 2016 en het WK van 2014 verspreid hebben. Dat valt vooral bij Jupiler op, omdat dat merk van AB-Inbev in deze WK-periode als Belgium in de winkel staat en ook promo-items met ‘branding’ Belgium verspreid heeft.
‘All in Red’. Die slogan siert veel vlaggen die in deze WK-periode aan de huizen hangen om te supporteren voor de Rode Duivels. Die vlag was een promotioneel item van Jupiler, één van de partners van de Rode Duivels, ten tijde van de EK-campagne van het Belgische elftal in 2016. Veel supporters hebben die vlag van toen bewaard en nu weer in gebruik genomen. Vaak naast de nieuwe Belgische vlag die Jupiler dit jaar heeft gegeven met opdruk ‘Belgium’. Rode Duivels-fanspullen zijn kennelijk collector’s items. Dat wordt nog extra in de hand gewerkt door de verandering van de merknaam in Belgium voor de periode van de sportzomer 2018. Het bewijst ook dat goedgekozen product media bewaard worden en naast een activatie-kracht ook een element zijn in merkopbouw op de lange termijn.
AB-Inbev is ook succesvol geweest met het Belgium-T-shirt. Bij de vele evenementen in steden waar grote tv-schermen zijn opgesteld, komen veel supporters in het rode T-shirt dat de brouwer dit jaar massaal verspreid heeft bij aankoop van twee producten (bakken of sixpacks) Belgium/Jupiler-pils.