PromZ.be 01-201
13 promobiss 1/2014 G EEFMOMENTEN W EDERKERIGHEID Zegt Arne Roets: “Bedrijven en organisaties die een geschenkje geven rekenen erop dat een groot deel van de mensen zal reageren op basis van wederkerigheid, van schuldgevoel. In het algemeen is dat een effectieve strategie.” Een geschenk kan ook een element zijn in een onderhandeling, bijvoorbeeld voor een auto. Een cadeau kan een toegeving zijn, zodat van de ontvanger ook een toegeving verwacht kan of mag worden. Maar hoe werkt het dan in het hoofd van de consument als er een promotioneel artikel gegeven wordt bij de aan- koop van een product in de supermarkt? Prof. Roets: “Als je iets krijgt bij een aankoop dan is dat een bonus. Of dat nu bruikbaar is, dat is iets anders. Het is gewoon het idee dat je een koopje doet. Je krijgt immers twee producten voor de prijs van één. Als ik in de winkel sta en ik zie van hetzelfde product voor dezelfde prijs een verpakking mét en een verpakking zonder een schaaltje, dan neem ik dat met het schaaltje mee. Want je krijgt méér voor je geld.” E IGEN PERSONEEL Hoe zit het verder met het geven van geschenken aan eigen personeel? Als beloning of gewoon omdat er zich een geefmoment voordoet. Arne Roets zegt dat een belo- ning een bekrachtiging door het systeem is. Maar wat wel een belangrijke factor daarbij is of een beloning verwacht wordt of niet. “Een beloning die af en toe komt, is veel effectiever van een beloning die altijd komt. Anders gaan de mensen dat ook als een verworven recht zien zoals de eindejaarsbonus of het vakantiegeld. Een beloning die rechtstreeks gekoppeld is aan een prestatie, werkt goed maar een beloning hoeft niet altijd na een prestatie gege- ven te worden. Het kan ook een blijk van appreciatie zijn.” Het sociaal secretariaat SD Worx deed samen met Vivabox D E GEEFMOMENTEN Het hele jaar door zijn er ‘geefmomenten’. De kunst is het juiste moment te kiezen of om op een traditioneel moment origineel uit de hoek te komen. Van Helden Reclamegeschenken (met vestigingen in ons land en Nederland) heeft op zijn site een overzicht gemaakt van ‘geefmomenten’. Opvallend: door het jaar heen zijn er veel speciale dagen van Dag van de Media, via Warme Truien Dag, Vriendinnendag, Dag van de Zorg tot Dag van de Leraar. En iedereen kan er zijn eigen dag of eigen moment aan toevoegen... in 2012 onderzoek naar de geefgewoonten in bedrijven, zowel in business-to-business- als business-to-consu- mersectoren. De geefmomenten in bedrijven zijn vrij klassiek (zie kader): huwelijk, pensionering, anciënniteit, eindejaar, sinterklaas, verjaardagen, nieuwjaar, Kerstmis en het behalen van objectieven. De geschenken behoren tot de benefits voor werknemers. Bart De Bastelare van het kenniscentrum binnen SD Worx: “We hebben zo’n 82 benefits geteld. Dat zijn ook traditionele zaken als groepsverzerkering, bedrijfs- wagen, laptop, sinterklaascadeaus en cadeauscheques.” Wordt er ook iets gegeven bij activiteiten als teambuil- dingsdagen? De Bastelare: “Voor een teambuilding, zoals een weekend in de Ardennen, of een sportieve dag of een speciale gelegenheid, wordt er wel speciale kleding met logo van het bedrijf aangemaakt.” M EMORABEL Uit dat onderzoek kwam ook naar voren dat geschenken werknemers motiveren, maar niet noodzakelijk trouw maken. Ze zien cadeaus inderdaad veelal als iets vanzelf- sprekend. “Toch vindt 59 procent ze toch ook een beloning of blijk van waardering. Dank u zeggen als baas werkt wel,” aldus SDWorx en Vivabox. Het blijkt dat werknemers graag gepersonaliseerde geschenken ontvangen. Bijna de helft van de werknemers vindt immers de geschenken te onpersoonlijk. “Met geld bereikt de werkgever zijn doelen om te belonen, te fideliseren en te motiveren echt niet. De kunst zit dus in het geven van eenmemorabel geschenk dat de werknemer de vrijheid biedt om optimaal te genieten, maar toch het gevoel geeft dat de werkgever hem of haar kent en waardeert.” > Fonctionnel. Le type de donneur que l’on ren- contre le plus souvent dans les situations profes- sionnelles est le “donneur fonctionnel”. En offrant un cadeau, vous souhaitez en effet obtenir quelque chose en retour dans la relation professionnelle. “Vous espérez en quelque sorte un payback,” explique Storms. > Moments donnant lieu à l’offre de cadeaux. Au sein d’une entreprise, les moments lors desquels des cadeaux sont offerts sont relativement clas- siques : mariage, départ à la retraite, ancienneté, fin d’année, Saint-Nicolas, anniversaires, nouvel an, Noël ainsi que l’obtention d’objectifs. e n b re f
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5