PromZ.be 01-201

19 promobiss 1/2014 Een bezoek aan het postkantoor afgelopen najaar. Bij het loket ligt een foldertje. “Word jij de strafste supporter?” heet het. En: “Doe mee & win straffe prijzen.” Zeven fiet- sen, gesigneerde wielertruitjes en ‘officiële slijkstampers’ in bpost bank-rood zitten in de prijzenpot. De wedstrijd past in de sponsoring van een achttal veldritten in ons land. bpost bank startte daar in 2012 mee, toen Gazet van Antwerpen na 25 jaar een einde maakte aan de GVA- Trofee. “De organisatie zocht een nieuwe partner en na een grondige analyse waaruit bleek dat veldrijden de ideale sport voor bpost bank is, zijn wij op de kar gesprongen,” zegt Wouter Baelde, verantwoordelijke event & sponso- ring bij bpost bank. “De sport op zich past goed bij onze waarden: eenvoudig, zeker en voor iedereen. We wilden een volkse sport hebben die dicht bij de mensen staat.” En bpost bank kon in het kader van de naamsverandering twee jaar geleden (van Bank van de Post naar bpost bank) een boost gebruiken om die nieuwe naam in de kijker te zet- ten, vooral aan Vlaamse kant. In het seizoen 2012-2013 was bpost bank zoals Baelde zegt vrij klassiek aanwezig. Men deelde handschoenen (met kunststoffen palmen zodat er veel lawaai mee gemaakt kon worden, zonder je handen ‘blauw’ te klappen) en mutsen uit met de naam van de bank erop. “Dat werd geapprecieerd, maar er was geen belevenis rond,” zegt Baelde. Daarom gooide men het dit jaar over een andere boeg: de strafste supporter, een eenvoudige, transparante wedstrijd voor de gewone fan ver weg van de VIP-tent. I NTERNE EINDEJAARSACTIE De wedstrijd is eenvoudig. Bij zeven van de acht wedstrij- den die deel uitmaken van de bpost bank trofee kunnen supporters op een speciale website een foto of een filmpje opladen waarin ze zich tonen als een straffe supporter. Een jury van drie personen (een vertegenwoordiger van het communicatiebureau The Oval Office, ex-veldrijder Erwin Vervecken en een vertegenwoordiger van bpost bank) bepaalt wie per wedstrijd de strafste supporter is op basis van de originaliteit van de inzender. Die krijgt een koersfiets ter waarde van 5000 euro. Op het slotgala van de trofee beslissen de aanwezige renners wie echt de strafste supporter van de zeven eerdere winnaars is. Voor de tien net-niet-winnaars is er bij elke ‘bpost bank-veldrit’ een paar knalrode laarzen, ofwel ‘slijkstampers’. De bank heeft in totaal ruimdriehonderdvijftig paar laarzen aangekocht. Daarvan waren er zeventig voor de strafste supporters. De ander tweehonderdzeventig zijn naar de medewerkers gegaan in het kader van een interne einde- jaarsactie: de slijkstampers zijn er niet alleen voor de straf- ste supporters maar ook voor de strafste medewerkers. ” D RINKBUSSEN De wedstrijd rond de strafste supporter betekent niet dat bpost bank op het terrein helemaal geen promoti- onele activiteiten ontplooide naar het brede publiek. Dit veldritseizoen heeft men bij elke wedstrijd drinkbussen uitgedeeld. In totaal waren er dat 14.000. Dat gebeurde ondermeer met een promotieteam dat daarvoor een spe- ciale kruiwagen had gekregen ommet de drinkbussen tot bij de toeschouwers te kunnen komen. Het aantal drinkbussen dat bpost bank inkocht (via het Nederlandse Pinkcube) was overigens hoger. De bank sponsort ook een aantal evene- menten voor de wielertoeristen (bpoast bank Cycling Tour) waarbij er over een deel van het traject van de grote wielerklassiekers wordt gereden. Daarvoor heeft men ook nog eens 12.000 drinkbussen (1000 per evenement). bpost bank ondersteunde de ‘strafste supporter’ met een mediacampagne on- en offline. De vraag is of de inspanningen effect hebben. Baelde:“Alles is heel positief aanvaard. De naam bpost bank-trofee is nu na twee jaar heel snel ingeburgerd. Het is 25 jaar Gazet van Antwerpen-trofee geweest.” We wilden een volkse sport sponsoren die dicht bij de mensen staat > Sponsoring. Depuis 2 ans, bpost banque sponsorise une série de manches de cyclo- cross. L’objectif est notamment d’accroître la notoriété. > Concours. Un concours destiné aux consom- mateurs ainsi que la distribution d’articles promotionnels permettent de mieux faire connaître la marque. Les consommateurs peuvent décrocher le titre de “Supporter le plus Acharné”. > Gourdes. Outre le concours visant à désigner le supporter le plus acharné, bpost banque avait développé sur le terrain d’autres activités promotionnelles ciblées. Pendant cette saison de cyclo-cross, des gourdes ont été distribuées lors de chaque manche. e n b re f

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5