PromZ.be 02-2014

10 promobiss 2/2014 D E KRACHT VAN S USKE EN W ISKE Suske en Wiske hebben een naamsbekendheid van 98%. Op Benelux-niveau zijn het de beste verkopende stripalbums (in Vlaanderen zijn ze de sterksten ach- ter Kiekeboe en FC De Kampioenen en in Nederland staan ze nummer twee achter Donald Duck). Wat is de kracht van het strip-duo? Onder meer de generatie- overschrijdende bekendheid. Volgend jaar bestaan Suske en Wiske 70 jaar en verschillende generaties zijn met de verhalen opgegroeid. “De albums zijn van generatie op generatie overgegaan. Hele collecties worden doorgegeven,” zegt Dirk Vanlaer (Standaard Uitgeverij). “En Suske en Wiske zijn geen hype zoals bijvoorbeeld Bob de Bouwer, die enkele jaren piekt en dan wegvalt. Suske en Wiske pieken niet, maar blijven constant hoog. De mensen herkennen zich in een mix van avontuur, spanning en humor.” Wat ook deel uit maakt van het succes van Suske en Wiske is dat het een nationaal merk is. InWallonië heb- ben ze als Bob &Bobette ook een zeer grote naamsbe- kendheid. Dat is een voordeel voor een adverteerder die nationaal werkt. FC De Kampioenen is bijvoorbeeld heel sterk in Vlaanderen maar zegt de Waal niets. patiënten zijn. “De leefwereld van Suske enWiske leent zich daar goed voor. Er is professor Barabas die uitleg geeft. Met de teletijdmachine kan naar believen in de geschiedenis teruggegaan worden. Elk kind kan zich identificerenmet de avonturen van onze striphelden,” aldus Vanlaer. En op de derde plaats is er de mogelijkheid om de stripfiguren voor merchandising in te zetten, bijvoorbeeld de beeltenis van de figuren op promotionele producten. Daaronder vallen ook de licentieproducten. De Schanulleke-pop bijvoorbeeld verkoopt al meer dan een jaar bijzonder goed en een hele lijn van andere afgeleide producten rond Schanulleke is in volle ontwikkeling. De prijzen voor die promotionele concepten hangen af van de oplage en van de hoeveelheid nieuwe content. Een bestaand album in hoge oplage is per stuk goedkoper dan een speciaal gemaakt verhaal in een oplage van 50.000 stuks. Maar de prijzen voor adverteerders liggen (veel) lager dan de 5,99 euro die de consument in de winkel voor de reguliere albums neertelt. Die hoge gepercipieerde waarde maakt de promotionele items dan ook aantrek- kelijk voor de consument. > Valeur sûre. Bob et Bobette font un tabac au Benelux depuis de très nombreuses années déjà. Leur noto- riété s’élève à 98%. Ces personnages de BD sont donc particulièrement intéressants pour les promotions. Dirk Vanlaer, senior account manager auprès des Editions Standaard (qui font partie du groupe d’édition WPG Belgique), procure plus d’informations au sujet des possibilités promotionnelles de Bob et Bobette. > Réussite. En 2013, Unilever a organisé en collabo- ration avec Delhaize une action avec trois albums de BD spécialement réalisés pour les deux entreprises. Cette action s’est avérée une réussite sur le plan commercial pour Unilever et Delhaize. Des consom- mateurs qui ne font normalement pas leurs achats chez Delhaize se sont rendus spécialement dans les magasins lors des semaines d’action. > Chez le boulanger. Durant la même période, le pro- ducteur de farines Ceres a organisé une action avec une carte d’épargne donnant droit à deux albums de Bob et Bobette lors du lancement du pain Jérôme auprès des boulangers artisanaux. L’action de lance- ment du pain a été soutenue par le partenaire média Het Nieuwsblad. e n b re f den. In de acties met Ceres en het AD is er ook gebruik gemaakt van bestaande content. Op de tweede plaats zijn er de op maat gemaakte verhalen voor opdrachtgevers. De Delhaize/Unilever-actie is daar een voorbeeld van. Een ander voorbeeld is het album voor het Rode Kruis in België en de Nederlandse Vereniging van Bloeddonoren. Het verhaal draait daar rond de bloedgever die een held is. Daarnaast is er extra informatie opgenomen. Voor de FOD-Volksgezondheid is een album in ontwikkeling over verantwoord gebruik van antibiotica, vooral als kinderen S TRIPFIGUREN EN PROMOTIES Prijzen vanaf € 3,25 www.tailorties.com Prix à partir de € 3,25 Cravates et foulards personnalisés, à partir de 100 unités Custom made dassen en shawls al vanaf 100 stuks

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5