PromZ.be 02-2014
19 promobiss 2/2014 T EXTIEL - SPECIAL Het laatste weekend van april. ‘The Speedtrophy’ in Mettet, een evenement voor ‘petrol-heads’ en liefhebbers van klas- sieke auto’s en motorfietsen. In een ‘nutshell’ toont het eve- nement de plaats van promotioneel textiel. De leden van de organisatie hebben allen een rood jack, met ‘Speedthrophy’ en ‘organisation’ op de rug geborduurd. En ze hebben een overhemd, ook voorzien van die woorden. Voor de buiten- staander is direct duidelijk wie ze zijn. Ook is duidelijk wie de fotografen ‘van dienst’ zijn. Zij hebben een geel veilig- heidshesje gekregen met opdruk ‘press’. En voor de toeschouwers zijn er in de ‘Mettet Motor Shop’ souvenirs te koop: petten, T-shirts en sleutelhangers... Promotioneel textiel is tegenwoor- dig meer dan een T-shirt dat bij een bak bier wordt meege- geven. Dirk Declercq van BizNiz Point (met als ‘ondermerk’ T-Art) in Leuven is heel duidelijk: “Promotioneel textiel is het verkeerde woord. Het is imago-textiel. Het is ook business-wear. Kleding van bedrijven is geen promotioneel textiel meer.” Dirk Declercq noemt zich ‘textielboer’. BizNiz Point, gevestigd in de binnenstad van Leuven, heeft wel ‘gewone’ promotionele artikelen, maar de klemtoon ligt op textiel. “We zijn daar sterk in en doen dat van A tot Z.” Wim D’haese van Samdam Business Gifts zegt ook dat textiel een speciaal vak is binnen de promotionele pro- ducten. Verkopers kunnen niet over alle producten alles weten. Vandaar dat ze zich moeten specialiseren, zoals in textiel. “We hebben bij ons drie productlijnen: de premi- ums, de loyalty-business en textiel (corporate fashion en workwear). Textiel vraagt vakmanschap. Dat is uitgebreid: er zijn zoveel stoffen, zoveel merken... Bovendien is er in textiel meestal een ander soort aankoper bij de klanten: het is de personeelsdienst of ook vertegenwoordigers van vakbonden.” Dat laatste lijkt vreemd, maar is er een beto- ging van in Brussel dan zijn de vakbondsleden herkenbaar aan hun petten en jassen. Ze komen ‘uniform’ naar buiten. T EAM Dat ‘uniforme’ is een sterk punt van corporate textiel, of van business wear. Dirk Declercq: “Ik zeg altijd tegen de klanten ‘team up your staff’. Als je een evenement hebt en je bent er met vijf mensen, dan valt dat niet op, tenzij je ze allemaal hetzelfde kleedt. Dat geldt ook intern in de bedrijven. Als je dezelfde kleding draagt, vorm je een team en kun je een teamspirit ontwikkelen. Bijvoorbeeld de mensen die in een magazijn werken. Met dezelfde kleding zijn ze een team. Ik vind het leuk dat we daar aan mee kunnen werken.” Het gaat verder dan bedrijven voor BizNiz Point. Ook de scouts en studentenclubs komen aankloppen. “Je maakt met een zelfde kleding de medewerkers ook herkenbaar voor de buitenwereld. Bij een studentenvereniging is zo ook het presidium herkenbaar,” aldus Declercq. Tom Van Heffen van Texet beaamt het ‘uniforme’-karakter van business wear, van ‘werkkledij’. “Voor mij is dat ook iets dat de mensen in een bedrijf of organisatie dagdagelijks dragen. Een barbecue-schort, dat je als premium bij een aankoop krijgt, valt daar niet onder. Dat is een ‘give-away’, dat is niet het soort textiel waar ik over spreek. Maar als je in een café werkt, dan is zo’n schort weer werkkledij, want je gebruikt die dagelijks.” Corporate wear is ook geen éénmalige zaak, zoals bij give-aways. De aantal- len liggen lager dan bij een grote consumentenactie, maar het is wel een herhaal-aankoop die door de bedrijven gedaan wordt. Wat textiel ook moeilijk maakt, is het matensysteem. Er is geen ‘one size fits all’, buiten basic artikels als buffs, of petten die aangepast kunnen worden aan het hoofd van de drager. Jassen, T-shirts, polo’s, sweaters zijn allemaal ‘maatgevoelig’. K WALITEIT Bovendien moet de kwaliteit van het corporate textiel goed zijn. Dat geldt zowel voor bedrijfskleding als voor Promotioneel textiel is het verkeerde woord. Het is imago-textiel T- SHIRTS : ONLINE EN EIGEN MERK In de markt van de promotionele basic T-shirts is het online-kanaal sterker aan het worden. Tom Van Hef- fen (Texet) ziet de aankoop daarvan vooral via het web gebeuren, zeker omdat prijs daar vaak een doorslagge- vende factor is. Dirk Declercq (BizNiz Point) merkt ook de concurrentie van het online-kanaal op prijsniveau. Men werkt in het Leuvense ook veel voor verenigin- gen (onder meer studentenclubs) en ziet dat die als het maar een paar euro goedkoper is, via het internet gaan. BizNiz Point biedt bedrijven en verenigingen ook de mogelijkheid om T-shirts onder eigen merk aan te kopen en te laten bedrukken. Veel van de merken van T-shirts zijn in de promotionele wereld sterke merken geworden bijvoorbeeld B&C. Die T-shirts worden gele- verd met een etiket in de nek van die merken. Stanley Stella T-shirts hebben dat niet. Dirk Declercq: “We drukken dat de naam van de klant aan de binnenzijde van de nek. Op die manier kunnen we private label bieden.” Dat is vooral interessant voor winkeliers of voor organisatoren van evenementen die zo een eigen merchandising-lijn extra uniek kunnen maken.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5