PromZ.be 02-2014
T EXTIEL - SPECIAL merchandise-artikelen in textiel. Werkkleding waar snel sleet op komt, is weinig imago-versterkend. Of neem de artikelen uit een fanshop tijdens een evenement of de sweaters van de Universiteit Leuven die te koop zijn. Als die na drie keer wassen uit elkaar vallen, voel je je bekocht. “Elk bedrijf, elke organisatie wil een bepaalde uitstraling. En een petje of een T-shirt van een evenement dragen de mensen nadien ook nog. Dat is wandelende reclame waar- voor ze consumenten betaald hebben,” zegt Van Heffen. Hij ziet dan ook een verhoging van de kwaliteit in de busi- ness-wear. Ook de invloed van kledingretail is merkbaar. Stoffen die in sportkledij bijvoorbeeld gebruikt worden (zoals coolmax) komen nu ook voor in corporate wear. Van Heffen: “De mensen willen in hun professionele omgeving ook comfortabel gekleed gaan. Vanuit ‘outdoorretail’ is de softshell-jas ook in werkkledij gekomen. Zo’n jas is comfortabel, soepel en waterafstotend.” Zeker in de business-wear-sfeer hechten de aankopers ook veel waarde aan kleding van grote merken. “Die spe- len zeker een rol. De mensen vereenzelvigen zich met die merken,” weet Van Heffen. Die vraag naar bekende merken maakt ook dat het kwaliteitsniveau in het ‘promotioneel’ textiel gestegen is. MVO Wat ook een rol speelt in textiel is ‘maatschappelijk verant- woord ondernemen’. De textielwereld kwam vorig jaar in een kwaad daglicht te staan door de Bangladesh-tragedie. “We krijgen daar nu heel veel vragen over en we moeten aantonen dat we ook een MVO-beleid hebben,” aldus Van Heffen. Ook is er vraag naar ‘eco-katoen’. Tot voor kort bleef het bij een vraag, want als er prijzen gegeven wer- den, was het verschil tussen eco en niet-eco vaak nog te groot in het voordeel van de niet-eco- producten. De prijzen van eco-textiel zijn inmiddels door een groter aan- bod gedaald en onder invloed van het MVO-beleid bij de ondernemingen is het iets duurdere van eco minder een issue geworden. Dirk Declercq kan dat beamen. Tot voor enkele jaren was prijs alleen doorslaggevend bij de aankoop van textiel. Tegenwoordig is één van de criteria ‘organisch’ katoen. Met het merk Stanley Stella kan BizNBiz Point dat bieden. Declercq: “We werken onder andere voor de stad Leuven en die wil in 2020 op een zero-emissie uitkomen.” Dat wil ook zeggen dat de toeleveranciers ’groen’ moeten zijn. Ik zeg altijd tegen de klanten ‘team up your staff’ P ROMOTIONEEL TEXTIEL IN DE PRAKTIJK : M ETTET S PEEDTROPHY - MERCHANDISING 20 promobiss 2/2014
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5