PromZ.be 02-2014
31 promobiss 2/2014 Wie in april een Total-tankstation aandeed, kon er niet naast kijken. Vlaggen en posters in de Belgische driekleur en de kreet ‘GO GO GO RED DEVILS’. Vijfentwintig liter tanken, 4,99 euro bijgeven (of 200 Total Club-punten) en de auto- mobilist krijgt een mascotte én nog eens gratis één van de vier gadgets. Total is niet de enige. Croky-chips voert een stickeractie (in de verpakking), Unilever is actief (onder meer met aparte acties op maat van retailketens), Carta Mundi stelt producten met de driekleur- en drietand voor, zelfs Omega Pharma haakt met het babymerk Bibi in op de Rode Duivels. De acties zijn in april pas echt losgeko- men. Het was in het begin van het jaar nog rustig, zeker bij de distributeurs die in februari nog lieten weten méér van de voetbal- hype verwacht te hebben. Maar sinds april gaat het crescendo. Al zijn het vooralsnog vooral de partners van de Rode Duivels en de Koninklijke Belgische Voetbalbond die zich promotioneel laten gelden. Total is sinds afgelopen winter één van de partners van de Koninklijke Belgische Voetbalbond en mag als zodanig de Rode Duivels en het drietand-logo gebruiken. Marc Seminck, retail directeur van Total in ons land: “Dat zie je ook op onze gadgets, waar het logo van de bond op staat afgebeeld.” De mascottes zijn er in de drie natio- nale kleuren en vormen een bal als je ze binnenstebuiten draait. Met die drie mascottes én met de vier gadgets speelt men in op het verzamelaspect. “Je kunt kiezen uit echt voetbalgadgets: een vlag die je kunt knellen tussen de ruit en het portier van de auto, een hoesje dat over de buitenspiegel kan, schmink in de Belgische kleuren en een sleutelhanger,” zegt Seminck. De mascottes hebben geen logo van Total, de gadgets wel. Total speelt in op de fierheid voor het nationale team. Die trots heeft jaren niet bestaan en het is meer dan 10 jaar geleden dat het team nog eens in de eindronde van een WK is geraakt. “Het wordt een nationaal feest en dat wilden we niet laten passeren,” aldus Seminck. “We zijn dan gaan zoeken wat we konden doen om de supporters als twaalfde man te kunnen ondersteunen. In de winter hebben we contact gezocht met de federatie.” Total wilde immers niet komen met wat Seminck ‘half afgewerkte’ producten noemt. Hij bedoelt daarmee gadgets die inspe- len op België en voetbal zonder dat de term Rode Duivels gebruikt wordt. Eenmaal de overeenkomst getekend was het een kwestie van snel schakelen. T RADITIE Unilever heeft in ons land een traditi van het werkenmet sport. In het recen te verleden was de Brits-Nederland multinational al partner van het Belgisch Interfederaal Olympisch Comité en was men ook betrok- ken bij de Paralympics. Dergelijke partnerships liggen in de lijn van Unilever’s politiek om een gezonde levensstijl te ondersteunen. Afgelopen jaar ging men in zee met de KBVB. Ook voor Unilever geldt dat de Rode Duivels en voetbal nu ideaal zijn om promotioneel mee uit te pakken omdat “....het zo lang geleden is dat ze zo ver doorgestoten zijn in het WK,” aldus woordvoerder Freek Bracke. Unilever voert nu acties met de Rode Duivels in samenwer- king met Carrefour, Colruyt en Del- haize. De actie met Delhaize ging midden april van start. Met Delhaize deed Unilever al eerder grote promoties: in 2012 konden de consumenten sportieve Playmobiel- poppetjes krijgen in het kader van de Olympische Spelen en vorig jaar was 100 jaar Willy Vandersteen de aanleiding ommet Suske en Wiske-albums een consumentenactie te doen. 2014 wordt nu een voetbaljaar bij Delhaize. Unilever werkte de actie uit in samenwerkingmet communicatiebu- reau Boondoggle (dat ook de communicatie voor de Rode Duivels doet). Bij aankoop van drie Unilever-producten krijgen de consumenten een bal met daarin een figuurtje van één van de Rode Duivels én een ‘vurige’ supporter. In de bal zit ook een code waarmee je een boodschap op de grootste supportersvlag kunt zetten en waarmee je ook kans maakt op een reis voor twee naar Brazilië. “De consumenten mogen de bal in de winkel meenemen. Die liggen in een display,” aldus Bracke. Bij de verschillende Unilever-producten in de winkel wordt de actie ook aan- gekondigd. De poppetjes zijn ontwikkeld door Xpect en zijn geproduceerd in het Verre Oosten. “Dat is effectief heel snel moeten gaan,” zegt Bracke. Met Colruyt werkt Unilever samen rond Zwan. Er is een speciaal wat meer gepeperd Zwan-tv-worstje in het kader van ‘Brazilië’. De Zwan-producten hebben Belgische roots en de positionering van Zwan is ‘waarom nog wachten om te feesten’. Die twee elementen vormen de basis voor ‘Zwan-supporters thuisfeestjes’ - voor degenen die niet mee kunnen naar Brazilië. “In het kader daarvan hebben We merkten in de zomer dat de Rode Duivels-hype leefde WK-V OETBAL e - se
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5