PromZ.be 02-2014
WK-V OETBAL we als gadget banging-sticks (gesourced via Gemaco) die een speciaal geluid maken. Die actie loopt in samenwer- king met Colruyt,” aldus Bracke. In mei volgt een actie in samenwerking met Carrefour. B- TO -B Ook in de business-to-business-sfeer slaan de Rode Dui- vels toe. Carta Mundi uit Turnhout is eveneens partner van de voetbalbond en kan met Rode Duivels-producten zowel in de b-to-b- als in de b-to-c-markten werken. Jan Lieckens, account manager promotions Benelux bij Carta Mundi: “We hebben dat in de zomer van vorig jaar afge- rond. Wemerkten dat de Rode Duivels-hype lee We maken al langer kaarten voor Engelse en Duitse voetbalclubs met foto’s van spelers.” Hij zegt dat het business-to-business-luik voor de kaartenfabrikant het interessantst is. Men werkt daarvoor ook samen met andere part ners van de bond, zoals ING en AB-Inbev (me het pilsmerk Jupiler). Voor AB-Inbev maakt men 200.000 card-decks. “We hebben al veel gewone kaarten voor Jupiler gemaakt en we zijn met de mensen van Jupiler rond de tafel gaan zitten,” aldus Lieckens. Een deel ervan geeft Jupiler als gadget bij aankoop van een bak bier of van six-packs. Een ander deel verspreidt de brouwer in Jupiler-café’s, waar de kaarten in displays van 12 card-decks beschikbaar zullen zijn. Op de kaarten zijn er foto’s van Rode Duivels afgedrukt. Het logo van Jupiler staat enkel op het doosje, niet op de kaarten zelf. Carta Mundi heeft ook een eigen Rode Duivels-kaartspel in de retail gebracht waar het voor 5 euro te koop is. “Maar voor ons is b-to-b belangrijker. Retail is òòk belangrijk, maar het is onmogelijk daar 100.000 decks te verkopen,” zegt Lieckens. Voor de consument is het ook interessant te weten dat zo’n spel los in de handel 5 euro kost. Dat is dan de gepercipieerde waarde van het cadeau bij Jupiler. Het spel dat men in samenwerking met ING uitbrengt is niet los te koop en is enkel voor klanten van die bank- verzekeraar. Het gaat om een speciale versie van het gepersonaliseerde My Uno. ING heeft onder de klanten codes ver- spreid en wie zo’n code heeft, kan die via de site van de bank inge- ven en zo een My Uno-spel met Rode Duivels-afbeeldingen (de actie-kaarten in het spel) krijgen. Die ING-klanten kunnen op hun smartphone of tablet ook een app downloaden waarmee ze de kaart met een speler erop kunnen scan- n e n . Ze maken dan een ‘selfie’ en de foto die dat oplevert toont de klant samen met de bewuste speler. rta Mundi heeft tenslotte ook een give-away kaartvorm beschikbaar: in één plastic heeft men vier kaarten, waarvan er drie voorzien zijn an steeds een kleur van de Belgische vlag. Wie de kaarten bevochtigt, kan daarna die leuren op zijn gezicht aanbrengen. > Actions. Il a fallu patienter mais depuis le mois d’avril, les partenaires des Diables Rouges surtout, présentent des actions promotionnelles attrayantes. A l’achat de vingt-cinq litres de carburant (ou en échange de 200 points Total Club), la firme Total par exemple propose une mascotte pour 4,99 euros et offre un gadget gratuit (à choisir parmi 4). > Unilever. Unilever organise des actions sur le thème des Diables Rouges en compagnie de Carrefour, Colruyt et Delhaize. Chez Delhaize, il est question d’actions-épargne. Dans les magasins Colruyt, les clients reçoivent un petit cadeau à l’achat de sau- cisses TV Zwan. > B-to-B. Dans le secteur business-to-business éga- lement, les Diables Rouges marquent des points. Implantée à Turnhout, la société Carta Mundi est partenaire de l’union de football et peut travailler avec les produits Diables Rouges dans les marchés b-to- b et b-to-c. Ils collaborent à cet effet avec d’autres partenaires de l’union de football. 200.000 card-decks ont été fabriqués pour AB-Inbev. e n b re f fde. - t e Ca in v k
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5