PromZ.be 03-2014

promobiss 3/2014 e n b re f V oor het brede publiek De Persgroep en Roularta zoeken vooral cadeaus die breed gaan. Meestal hebben de marketeers van de uitgeverijen zelf een goed beeld van wat aanslaat. “Distributeurs hebben het vaak moeilijk om te weten wat werkt en niet werkt voor ons. We krijgen voorstel- len maar die zitten vaak in de gadgetsfeer of in het verlengde van bestaande producten zoals speakers voor een smartphone. Met zo’n afgeleid product ga je je doelgroep weer vernauwen. Dat voldoet niet aan ons criterium dat een premium breed moet zijn,” zegt Dave Peeters. bladen zijn anders, lees duurder, dan bij de maandbladen. Dat is ook logisch want de prijzen voor abon- nementen van de weekbladen zijn hoger dan die van de maandbladen. Voor de weekbladen heeft Roularta in het verleden koffersets als cadeaus gegevens en recent eveneens tablets met klavier in een map. Nathalie Guyonnaud zegt dat de tijd van de ‘gadgets’ voorbij is. “De gepercipieerde waarde is voor de klant van belang,” stelt ze. “Maar een merkproduct is overigens niet altijd een garantie voor succes. Het touchscreentablet (met een 7 inch- scherm) is ondertussen uitgegroeid tot het succesartikel bij de abonne- mentenwerving. Roularta heeft dat geschenk in samenwerking met de collega’s van GER (Groupe Express- Roularta) in Frankrijk gesourced. Het gaat dan omgrote aantallen zodat de aankoopprijs interessanter is. Bij de maandbladen als Nest kiest men voor doelgroepen een cadeau dat aantrekkelijk is, maar waar ze zelf niet de stap voor ondernemen om het te kopen.” Om prospecten voor Nest over de streep te halen zette men onder andere siliconen bakvormen, solarlampen en een porseleinen slakom als geschenk in. H amvraag En dan de hamvraag: werkt het? Ja, anders waren de uitgevers er al lang mee gestopt. Dave Peeters van De Persgroep: “Ik kan moeilijk cijfers noemen. Dat ligt gevoe- lig. Wat ik wel kan zeggen, is dat sinds we er ook mee in de above-media werven (dat deden we in het verle- den niet) de aantallen indrukwekkend zijn.” Bij Roularta geeft Astrid Maes voorbeelden van enkele toppers. Een powerbank bij een abonnement op de Artsenkrant liep zodanig goed dat de eerste voorraad snel uitge- put was. Een T-shirt van de Rode Duivels bezorgde de mediagroep duizenden nieuwe abonnementen. “We wisten wel dat die actie aan zou slaan,” zegt Maes. Maar niet dat die 100% méér resultaat zou opleveren... U itgeverijen > Incitant. Il est devenu quasiment impossible de vendre un abonnement à un magazine ou à un journal sans l’associer à un petit cadeau. Il s’agit pour beaucoup de gens d’un petit coup de pouce les incitant à s’abonner. > En ligne. Chez De Persgroep, on estime que les cadeaux doivent être en ligne avec le produit. Il est en outre très important que les primes soient de bonne qualité. > Objectif atteint ? Oui, sinon les éditeurs auraient depuis longtemps déjà mis un terme à ces actions. De Persgroep ne communique pas de chiffres exacts mais fait savoir que les quantités sont impressionnantes. Chez Roularta, une batterie Powerbank et un T-shirt des Diables Rouges ont remporté un succès phénoménal. E en R ode D uivels - shirt : goed voor een 100% hogere respons ... Available at your promotional specialist! Available at 100 pieces! DOUBLE SIDED DOMING COMpEtItIvELy prICED FAStDELIvEry!

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5