PromZ.be 03-2014
19 promobiss 3/2014 “Onze producten worden niet alleen gekocht voor eigen consumptie, maar ook om als geschenk te geven,” zegt Peter Destrooper, algemeen directeur van Biscuiterie Jules Destrooper in het bezoekerscentrum van het bedrijf in het pittoreske Lo bij Ieper. Peter Destrooper is de vierde generatie Destroopers van het West-Vlaamse familiebe- drijf. In Lo startte in 1886 Biscuiterie Jules Destrooper met eerst amandelbrood en later in 1890 met boterwafels. Het bedrijf zit in het segment van verwenkoekjes, zoals Destrooper ze noemt.” Jules Destrooper is een A-merk en wordt in tachtig landen verkocht. De merkbekendheid ligt in ons land op 85%. Een bedrijf dat ‘verwenkoekjes’ wil geven, kan dan ook goed voor de dag komen met een premiummerk als Destroo- per. Want ook in de business-to-business-sfeer zijn de koekjes van Jules Destrooper gegeerd, zowel in binnen- als buitenland. Destrooper: “België heeft bier, chocolade en koekjes. Bier is moeilijk, want je zit met een glazen verpakking. Met chocolade heb je soms problemen met de warmte. Koekjes zijn gemakkelijker mee te nemen in de bagage of te versturen.” Verzenden kan in blikken die speciaal voor de business-to-business-markt ontwikkeld zijn. De kans op breuk van de producten tijdens het ver- sturen is daardoor kleiner. B- to -B Jules Destrooper is zich sinds zes jaar naast de consu- mentenactiviteiten ook meer gaan focussen op die b-to- b-markt. “We brengen ieder jaar een kleine catalogus uit met b-to-b-verpakkingen. Dat zijn verpakkingen die je niet in de retail vindt en die daardoor iets onderscheidends hebben. We zagen zo’n zes jaar geleden dat er meer vraag was naar onze producten als relatiegeschenk. Het voordeel ervan is ook de lange houdbaarheid en het feit dat de hele familie ervan kan meegenieten,” zegt Peter Destrooper. De catalogus stuurt Jules Destrooper elk jaar naar zo’n 7.000 bedrijven. “We hebben daarvoor een aantal criteria als aantal personeelsleden, omzet en activiteiten in het buitenland,” aldus Destrooper. Dit voorjaar nam Jules Destrooper ook voor de eerste keer deel aan PromGifts, de enige Belgische vakbeurs voor promotionele artikelen en business-gifts. “Iedereen zoekt wel naar interessante geschenken, maar men gaat daarvoor niet naar een voedingbeurs,” legt Peter Destrooper uit. “We hebben in 2013 de eerste PromGifts-beurs bezocht om de sfeer wat op te snuiven en toen hebben we besloten om in 2014 een stand te nemen. We zijn er tevreden over. Tijdens de beurs bereik je een ander cliënteel, mensen aan wie je niet direct gedacht hebt. Er zijn immers veel meer dan die 7.000 bedrijven waar we de catalogus naar toe sturen.” Het eindejaar is voor Jules Destrooper een belangrijke periode in de b-to-b-markt. Daarvoor heeft men dan ook een speciale gifbox met vier verschillende doosjes koekjes waarop de getallen 2, 0, 1 en 5 staan. Verder heeft men blikverpakkingen in verschillende formaten en een speci- ale geschenkkoffer met elf producten erin. Op die manier heeft men een aanbod van producten tussen 5 en 35 euro. P ersonaliseren De aantallen die door bedrijven besteld worden variëren van 20 stuks tot 30.000 eenheden. In dat laatste geval is er meer mogelijk qua personalisatie. In principe worden de blikken bij Jules Destrooper zelf niet gepersonaliseerd. Wel kan er een soort opleg-vel van het schenkende bedrijf bij gestoken worden. Een en ander wil niet zeggen dat er helemaal geen mogelijkheden zijn om de eigen bedrijfs- naam op de verpakking van Jules Destrooper te plaatsen. “We werken voor kleine blikjes samen met een van onze klanten, Belgosweet,” aldus Destrooper. Belgosweet kwam met het idee om blikjes van bedrijfslogo’s te voorzien en te vullen met Jules Destrooperproducten. Het logo van het schenkend bedrijf komt op het deksel van het trommeltje Verwenkoekjes als cadeau Sinds zes jaar focust Biscuiterie Jules Destrooper zich ook meer op koekjes als businessgift. En zelf zet Jules Destrooper eveneens promotionele artikelen in in de b-to-c-markt. Promo- Biss sprak met Peter Destrooper.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5