PromZ.be 03-2014

T ussen pot en pint zijn financieel gezond. Dat is belangrijk voor klanten en toeleveranciers.” ....in één woord Stijn Van Praet: “Commitment.” Heeft u een advies voor de adverteerders? Stijn Van Praet: “Onderschat de kracht van promotionele producten niet en maak er budget voor vrij. Verschillende internationale studies hebben de efficiëntie van promoti- onele artikelen aangetoond. “Durf te kiezen voor innovatieve gadgets. Vaak maken die wel deel uit van een eerste selectie, maar worden ze het uiteindelijk niet omdat ze wat duurder zijn. “Als bedrijf moet je samenwer- ken met wie je je goed voelt, met wie het klikt. Werk met enkele preferred suppliers en daag hen uit. Zo houd je ieder- een scherp. Maar overdrijf niet in het aantal partners: als je er te veel hebt, dan creëer je een prijzenslag en moet je velen teleurstellen, wat de motivatie bij volgende projecten niet ten goede komt. “En een laatste advies: plan en beslis ruim op voorhand. Hoe vroeger een project start, hoe meer toegevoegde waarde we kunnen bieden. Op tijd starten heeft ook een prijsvoordeel. Dan kun je een custommade product in het Verre Oosten laten produceren aan gunstige voorwaarden.” E cologische wind Wat zijn de uitdagingen? Stijn Van Praet: “We moeten erover waken dat het gebruik van promotionele artikelen niet verder aan banden wordt gelegd (zoals nu al het geval is in de farma-sector en bij politieke partijen). Er waait ook een ecologische wind en maatschappelijk verantwoord ondernemen is actueler dan ooit. Het is goed dat steeds meer milieuvriendelijke producten het levenslicht zien. Momenteel is de hogere prijs nog vaak een struikelblok, maar dat zal langzamer- hand verdwijnen.” Wat is het leukste item dat u heeft verkocht? Waar bent u trots op? Stijn Van Praet: “Voor een fabrikant van papierpersen heb ik voor het vijftigjarig bestaan een pen- en papierhouder gemaakt in de vorm van zo’n papierpers, een schaalmodel ervan. De pennenhouder, de papiertjes en de vensterver- pakking werden gelijktijdig door 3 verschillende Europese fabrikanten geproduceerd. Een bijkomende uitdaging was dat de fabrikant die de pennenhouder zou maken, enkele weken voor de deadline afhaakte omdat het te complex was. Ik heb dan een andere fabrikant gezocht en gevonden en in een recordtijd werd een nieuwe gietmal aangemaakt. “Ik heb ook eens bretellen als festivalgadget geïntroduceerd en een handpop latenmaken in de vorm van een kangoeroe - de mascotte van een leescam- pagne in de lagere scholen - die leerkrachten en ouders konden gebruiken om kinderen te leren lezen. De oortjes in de vorm van een hoorapparaat voor Benidorm Bastards, gerealiseerd door één van mijn collaga’s, blijven ook één van onze toppers.” Op welk item van uw concullega’s bent u jaloers? Stijn Van Praet: “Ik gun iedereen zijn succes en ik ben blij als er mooie voorbeelden opduiken zoals de recente actie van Coca-Cola in Azië met opzetstukjes voor PET-flessen waarmee je die flessen een tweede leven kunt geven: als rammelaar, plantensproeier, puntenslijper, waterpistool, halter,... Heel origineel en met een ecologische toets. Degene die dat verzonnen heeft mag een standbeeld krij- gen - gemaakt uit Coca-Cola-flessen.” Hoe winkelt u? Stijn Van Praet: “Ik ben iemand die graag winkelt. Het fascineert me ook hoe bepaalde producten uitgroeien tot bestsellers. Bijvoorbeeld de Panini-stickers naar aanlei- ding van het WK-voetbal. Dat is een heel oud product en het is verrassend hoe dat opnieuw aanslaat bij kinderen én volwassenen.” Ik heb al van kleins af de kracht van promotionele producten ervaren 20140721 PROMOBISS WINTERITEMS CONVERTED_Opmaak 1 21-07-14 14:37 Pagina 1

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5