PromZ.be 04-2014

promobiss 4/2014 e n b re f > Originalité. Une enquête menée auprès des lec- teurs de Promo-Biss l’a une fois de plus démontré : les clients des distributeurs recherchent avant tout des produits promotionnels originaux. > Budget. Lors de l’enquête, les annonceurs ont éga- lement été interrogés en ce qui concerne le dévelop- pement de leur budget. Près de la moitié d’entre eux ont consacré en 2014 le même budget qu’en 2013 pour les produits promotionnels. Chez les autres, le budget a été revu à la baisse, ou au contraire, à la hausse. Dans un cinquième des cas, les annonceurs ne savaient toujours pas à la mi-octobre quel budget total ils allaient affecter aux produits promotionnels cette année. > Satisfaction. En règle générale, les distributeurs sont satisfaits des résultats obtenus en 2014 même si certains ont constaté un certain ‘refroidissement’ après l’été. Ils précisent également que la crise n’était pas encore derrière nous en 2014. Par ailleurs, ils doivent bien souvent offrir davantage pour le même montant et proposer des solutions plus créatives aux clients. slag liggen. In principe zou dit een ‘bedrijfsvriendelijke’ regering moeten zijn. Enerzijds is er zoals Van Bavel zegt “...wel een duidelijk signaal naar de ondernemers dat het beter zal gaan. Ondernemers krijgen meer vertrou- wen, gaan weer ondernemen. Dat zal een rol spelen.” Maar anderzijds zien de consumenten minder plezierige maatregelen op zich afkomen. Dirk Van Lysbeth: “Als je een nieuwe auto wil kopen en je hoort over de maatregelen, dan beslis je misschien om even af te wachten. Wat is het effect van de maatregelen op de koopkracht? Maar als er minder auto‘s verkocht wor- den, dan zal de sector dat ook voelen.” Nicole Van Peteghem zegt dat de sector van promotionele artikelen en business gifts conjunctuurgevoelig is. “We zijn de eersten die dat voelen. Het vertrouwen is er niet echt, maar wat brengt doemdenken op? We hebben nu midden november weinig aanvragen voor 2015, maar dat is normaal voor ons,” aldus Van Peteghem. V oorwerpen In dat verband zijn de inspanningen die de Belgian Association of Promotional Products doet om de promotionele artikelen eerder als een medium te positioneren interessant. Veel bedrijven zijn echter nog niet mee in dat verhaal. En ook de opleidingen volgen niet echt. De marketingvakbladen bieden meer informatie over tv-campagnes en communicatie via socialemedia dan over promotionele producten. Die zijn, zoals Van Lysebeth het zegt, kennelijk “...niet spannend genoeg.” En stelt Nicole Van Peteghem: “Mijn dochter zit nu in het derde jaar economische wetenschappen. Maar over promotionele producten en business gifts wordt er niet gesproken, wel over tv-reclame, print, socialemedia. Maar promotionele artikelen en relatiegeschenken, die kent niemand. En toch blijven de bedrijven die bestellen. Dat zal altijd zo blijven.” Het verbod op geschenken in de farma-sector dat dit jaar is ingegaan is voor Dirk Van Lysbeth “...het mooiste compliment voor de sector. Dat bewijst dat die voorwerpen, die 3D-communicatie, effectief werken, anders worden ze niet afgeschaft. Men wil niet dat demensen in die sector beïnvloed worden op andere dan puur wetenschappelijkemanie- ren. Voorwerpen zorgen ervoor dat de boodschap onthouden wordt.” Overigens, niets men- selijks is de marketeers anno 2014 vreemd. Ook zij zijn gebrand op ‘goodies’. Elk jaar is er bij het marketingcongres van de STIMA een ‘goodie-bag’ en de marketeers staan in de rij om die mee te nemen. Michel Van Bavel, die tijdens dat congres ook een stand heeft: “In die zak zitten soms ook onbenulligheden, maar toch vechten die marketeers erom. Dat zijn interessante dagen voor onsmet al die product managers en marketingmanagers daar. Op hun kantoor zijn ze niet bereikbaar. Maar op het congres wel. Wij staan daar met een display van Uncle Ben’s met kookboeken erin. Daar gaan ze die dag allemaal mee lopen! Marketeers en assistent product managers zijn ook mensen.” 2014 – 2015 Bij de keuze voor een distributeur is originaliteit van de aangeboden producten belangrijk Prijzen vanaf € 3,25 www.tailorties.com Prix à partir de € 3,25 Cravates et foulards personnalisés, à partir de 100 unités Custom made dassen en shawls al vanaf 100 stuks

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5