PromZ.be 04-2014
18 promobiss 4/2014 E indejaar dat lang niet iedereen op tijd aan eindejaarscadeaus voor personeel of klanten denkt. “De boodschap is inderdaad op tijd zijn. We zien echter dat de bedrijven steeds later komen,” zegt Vick Verhaeghe van V-Projects. Ann Magnus van Magnus Business Gifts ziet dat een deel van de bedrijven de laatste jaren pas tussen 10 en 15 december weet of er nog wat budget overschiet om in de cadeausfeer ‘iets’ te doen. “Of ze hebben aanvankelijk besloten voor de klanten niets te doen omwille van de crisis. Vervol- gens vragen ze zich af of dat wel zo gezond is en dan besluiten ze alsnog om op het laatste moment toch iets te doen. Dan is het hier alle hens aan denkt,” aldus Ann Magnus. “We adviseren wel er tijdig aan te beginnen, maar voor onze klanten is dat niet de hoofdzaak. Dat is hun eigen verkoop. Dan komt het eindejaarsgeschenk er nog tussen en tegenwoordig is die actie pas heel vaak op het laatste moment.” K unst - en vliegwerk Wat is er op dat moment nog mogelijk? Toch nog redelijk veel, al vraagt dat soms wat kunst- en vliegwerk. Neem nu snoepgoed en koekjes. Guy Dessaux van Belgosweet zegt dat er in principe een hele hoop kan. “Kerstcadeaus zijn vooral blikjes. We kunnen nog blikjes in verschillende maten afleveren gevuld met pralines van Leonidas en koekjes van Jules Destrooper. Maar dan werken we wel met stickers in vierkleurendruk op de doosjes. Je moet het dan immers simpel houden.” Normaal laat men de doosjes rechtstreeks bedrukken maar daar is in de eindejaarspe- riode geen tijd meer voor. “Eind november is een periode dat er nog veel klanten komen,” zegt hij. “We hebben de blikjes plus de inlegvellen in voorraad. De pralines en de koekjes komen vers van de fabrikant. Het probleem is vaak de klant die te laat reageert.” Ann Magnus zegt ook dat er begin december mogelijkheden zijn. Ze haalt het voorbeeld van een klant aan die vorig jaar op 20 december afkwammet een vraag voor 750 kerstpakketten. Dat is gelukt, maar stelt ze “...af en toe is het een beetje toveren. Maar liever niet te veel. We hebben ons omringd met partners die weten dat we graag iets speciaals willen.” Ze zegt ook dat het resultaat van die opstelling is dat het tegen de feestdagen het bij het bedrijf gonst van de bedrijvigheid. “En dat de meesten van ons met Kerst in slaap liggen aan tafel en geen pakjes meer kunnen zien.” L ogo Voor de wat duurdere cadeaus (van 10 tot 50 euro per stuk) is maatwerk zo goed als onmogelijk. De distributeurs kun- nen dan bijna niet anders dan geschenken voorstellen die bij de diverse (merk-)leveranciers nog op voorraad zijn. Dan spelen ook de aantallen. Zegt Michel Van Bavel (Van Bavel Gifts & Premiums): “Voor 50 tot 200 stuks is er nog een breed gamma. Maar wil je bijvoorbeeld 3000 of 4000 stuks van het zelfde hebben dan wordt het al moeilijker.” Vick Verhaeghe haalt aan dat de grote (en wat duurdere) merken het hele jaar door op stock zijn. Het gaat voor dergelijke producten zoals een fraaie balpen dan altijd om kleine aantallen, niet om een goedkope pen waarvan de klant er 5.000 wil hebben. Het probleemmet stockartikelen is ook de personalisatie. Om relatiegeschenken als promotiekost in de belastingen in te kunnen brengen, moeten die onder meer voorzien zijn van een onuitwisbaar logo. Maar dat hoeft voor een aantal bedrijven kennelijk niet meer. Verhaeghe: “Omdat het echte relatiegeschenken zijn, geschenken van een gro- tere waarde. Dat is een cadeau waar de gevende bedrijven vaak zelf een kaartje bijsteken.” ‘No logo’ vereenvoudigt de zaken. Met logo ligt het vaak wat moeilijker en dan moet er bijvoorbeeld gekozen worden voor een personalisatie in één kleur. Omdat het dringend is, rekenen de drukkers vaak ook nog extra aan. Daarbij komt nog dat een deel van het personaliseringswerk niet Af en toe is het een beetje toveren. Maar liever niet te veel A nn M agnus van M agnus B usiness G ifts ziet dat een deel van de bedrijven de laatste jaren pas tussen 10 en 15 december weet of er nog wat budget overschiet om in de cadeausfeer ‘ iets ’ te doen .
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5