PromZ.be 04-2014
20 promobiss 4/2014 E indejaar meer in eigen land wordt gedaan, maar via de leveranciers in landen als Polen en Roemenië. Bij Special Things zegt men dat doming een manier is om relatief korte termijn te personaliseren. Bij doming wordt heldere hars op een print gespoten, wat een drie- dimensionaal effect geeft. Dat kan op de producten zelf (en klassiekers daarin zijn sleutelhangers en fles- openers) of op de verpakking van het geschenk. Enkele gesprekspartners wijzen erop dat niet alle drukkers in de eindejaarsperiode nog draaien. Zij sluiten ook de deuren voor de feestdagen. Maar, weet Dominique Vandenabeelen van Fenix Promoti- ons: “Goede en flexibele drukkerijen hebben wel begrepen dat de Kerst- en Nieuwjaarsperiode zeer druk is en som- migen sluiten niet meer tussen Kerst en Nieuw. En ook de meeste toeleveranciers blijven bereikbaar.” J anuari ? Echter, moét een eindejaarsgeschenk voor het einde van het jaar gegeven zijn? Kun je het ook nog uit (laten) leveren in januari? De ervaring van Ann Magnus is dat levering toch in december vòòr Kerstmis moet gebeuren. “Dat heeft soms te maken met het budget dat nog in december uitgegeven moet worden. En vòòr Kerst, want tussen Kerst en nieuwjaar zijn veel bedrijven gesloten.” Guy Dessaux’ klanten maken daar kennelijk minder pro- Januari is de nieuwe start, geef dan een geschenk. Iets fris blemen over. “Het hoeft niet persé voor Kerstmis. In de eerste twee weken van januari kan het ook. In Frankrijk bijvoorbeeld leveren we veel in januari. Vaak zijn het ook de verkopers van onze klanten die het gaan afgeven.” Het is ook aan de distributeurs om januari als alternatief naar voren te schuiven. Dominique Vandena- beelen: “Als de klant zo laat beslist, kan er natuurlijk besproken worden dat we eerder voor een nieuwjaars- cadeau gaan dan voor een eindejaarscadeau. Wellicht heeft de klant er niet (of te laat) aan gedacht en zal deze insteek wel in goede aarde vallen.” Bij Special Things zit men op dezelfde lijn: “Als je echt wil opvallen is het ook een mogelijkheid om je cadeau naar een andere periode in het jaar te verschuiven, zodat je meer in het oog zal springen en zodat je ook tijd creëert om op maat te gaan werken en voor een beperkter budget veel interessantere projecten kan realiseren.” Voor Michel Van Bavel is het nieuwe jaar ook een moment om de nieuwe start in de verf te zetten. “In de week voor Kerstmis zit iedereen al met het eindejaar en Kerstmis in het hoofd. Ze zijn aan het uitbollen. Januari is de nieuwe start, geef dan een geschenk. Iets fris, iets dat aangepast is aan het nieuwe jaar is dan aangewezen,” zegt hij. “Je mag altijd nog uitdelen tot einde januari. Het eerste geschenk komt de dag na Sinterklaas en het laatste op 31 januari. Die twee vallen het meest op.” > A temps. La règle d’or dans le secteur des produits promo- tionnels et business gifts ? Soyez à temps et ne venez pas au dernier moment. La raison est simple : si vous vous y prenez à temps – au mois d’octobre ou au début du mois de novembre – vous aurez tout le choix voulu. > Stock. Qu’est-ce qui est encore possible début décembre ou à la mi-décembre ? Pas mal de choses mais cela exige néan- moins un sérieux tour d’adresse. Le choix est en effet limité aux articles qui restent en stock. Et il se peut dès lors que la personnalisation pose problème. > Nouvel An ? Faut-il vraiment offrir un cadeau avant la fin de l’année ? Certaines entreprises préfèrent le donner après les fêtes. Elles ont ainsi davantage de temps pour trouver un beau cadeau et le personnaliser. e n b re f
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5