PromZ.be 04-2014
8 promobiss 4/2014 2014 – 2015 Adverteerders willen originele cadeaus Het zal voor niemand als een verrassing komen maar een indicatief onderzoek onder de lezers van Promo-Biss heeft het nog eens duidelijk aangetoond: klanten van dis- tributeurs zijn vooral op zoek naar originele promotionele producten. Bij een recent door marktonderzoeksbureau One Question gehouden peiling is aan adverteerders in ons land de vraag voorgelegd wat zij het belangrijkste vinden bij de keuze voor een distributeur: originaliteit van de aan- geboden producten wordt dan het meest genoemd, door 77% van de ondervraagden. Daarop volgt prijs (genoemd door 54%), breedte van het door de distributeur gevoerde assortiment (46%) en de door de distributeur geboden service (23%). TABEL 1 originaliteit belangrijkste bij de keuze van een promotioneel product originaliteit 47% prijs 35% duurzaamheid 10% levertijd 8% ——— 100% Uit het onderzoek blijkt verder dat adverteerders bij hun zoektocht naar originele producten ook regelmatig nieuwe distributeurs inschakelen. Dit jaar heeft meer dan de helft van hen iets ingekocht bij een distributeur waar men voor- heen nog geen zaken mee deed. Slechts een kwart van de adverteerders geeft aan in 2015 te gaan inkopen bij dezelfde distributeurs als in 2014. De rest weet het nog niet of zegt te verwachten dat naast de bestaande distributeurs in 2015 ook nieuwe distributeurs zullen worden ingeschakeld. I nternet Distributeurs met een bekende naam zijn daarbij in het voordeel, want meer dan de helft van de bedrijven die aan de enquête deel hebben genomen, vindt het belangrijk dat hun distributeurs goed bekend staan (slechts 15% vindt dat helemaal niet belangrijk). In het onderzoek is zowel de spontane als de geholpen bekendheid van de distributeurs gemeten. De meest bekende distributeur is Mondial Gifts, gevolgd door IGO Post, Belgosweet, MCS Kick & Rush, Van Bavel, Samdam en Pasco. Voor ruim een derde van de adverteerders maakt het niet uit of hun distributeurs in de eigen regio zijn gevestigd of daarbuiten. De rest zou, bij een identiek aanbod, kiezen voor een distributeur die in de eigen regio is gevestigd. Bijna de helft van de adverteerders heeft wel eens pro- motionele producten via internet gekocht. Een kwart van die groep doet dat vaak of altijd. In veel gevallen is er bij internet-bestellingen toch nog wel telefonisch of een andere vorm van contact met de distributeur. De helft van de bedrijven die orders plaatst via internet, heeft dat ook wel eens gedaan bij distributeurs die men nog niet kende. TABEL 2 helft van de adverteerders heeft nog nooit online besteld nooit gedaan 52% een enkele keer gedaan 15% met enige regelmaat gedaan 21% vrij vaak gedaan 8% bestelt uitsluitend via internet 4% ——— 100% Wat is voor adverteerders van belang bij de keuze van een promotioneel artikel? Hoe is het budget voor promotionele producten en business gifts geëvolueerd en wat zijn de verwach- tingen voor 2015? Marktonderzoeksbureau One Question leverde de antwoorden. Promo-Biss peilde bij enkele adviseurs/disributeurs van promotionele artikelen en business gifts.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5