PromZ.be 04-2014
9 promobiss 4/2014 2014 – 2015 B udgetten Een veelbesproken issue rond promotionele producten is duurzaamheid. Een kwart van de adverteerders in ons land vindt het heel belangrijk dat promotionele producten duurzaam zijn, een derde vindt het daarentegen niet of nauwelijks belangrijk. Als men al duurzame promotionele producten inkoopt, betreft dat meestal niet meer dan 10 a 20% van het totaal aantal ingekochte promotionele producten. Meer dan de helft van de opdrachtgevers ver- wacht wel dat duurzame promotionele producten in belang zullen toenemen, de andere helft denkt dat die rol even groot zal blijven als nu. Wel vinden opdrachtgevers dat de informatie die ze van hun distributeur over promotionele producten krijgen, nog wel voor enige verbetering vatbaar is. Gaat het om criteria die bij de besluitvorming over de aankoop van promotionele producten een rol spelen, dan komt ‘duurzaamheid’ op de derde plaats, na originaliteit en prijs, maar vóór levertijd. TABEL 3 aandeel van duurzame producten binnen het totaal van in 2014 ingekochte promotionele producten < 10% 27% 10-25% 18% 25-50% 18% > 50% 5% weet dit niet 32% ——— 100% In het onderzoek is ook gevraagd naar de budgetontwik- keling bij de adverteerders. Die loopt sterk uiteen. Bij bijna de helft is het budget voor promotionele producten in 2014 even groot geweest als in 2013, bij de anderen daalde het budget, of steeg het juist. In een vijfde van de gevallen was het medio oktober 2014 nog niet helemaal duidelijk hoe groot de totale bestedingen aan promotionele producten in dit jaar zouden gaan worden. Meer dan de helft van de respondenten wist in oktober 2014 ook nog niet hoe hoog het budget in 2015 zal zijn. Uit de opgaven van degenen die al wel weten wat ze volgend jaar kunnen uitgeven aan promotionele producten, kan de voorzichtige conclusie worden afgeleid dat 2015 budgettair wat gunstiger zal zijn dan 2014. D istributeurs : 2014 stabiel Promo-Biss contacteerde ook enkele adviseurs/distri- buteurs van promotionele artikelen en business gifts en peilde naar hun visie op 2014 en 2015. Over het algemeen TABEL 4 tweederde heeft in november nog geen zicht op budget 2015 budget 2015 is nog niet bekend 62% budget 2015 zal stijgen 13% budget 2015 zal gelijk zijn aan budget 2014 15% budget 2015 zal dalen 10% ——— 100% komen er positieve geluiden uit de sector. Voorzitter van de Belgian Association of Promotional Products Michel Van Bavel (Van Bavel Premiums & Gifts) zegt dat de crisis nog niet volledig voorbij is, maar “...we komen er traag uit. 2014 is over het algemeen stabiel gebleven, niet ontzettend goed, maar ook niet heel slecht. En onze sector doet het goed. Er zijn geen faillissementen geweest bij onze leden.” WimD’haese (Samdam) laat weten dat 2014 een overgangs- jaar was. “In die zin een overgangsjaar dat we verwacht hadden dat de crisis vlugger voorbij zou zijn. Die blijft toch langer aanslepen. De bedrijven worden voorzichtiger. Er is niet echt een investeringsklimaat en relatiegeschenken zijn toch investeringen die moeten renderen. We krijgen wel aanvragen, alleen zijn de orders kleiner en de de budget- ten lager zodat we niet aan de verwachte omzet komen.” Frederik Mathius (Ducks in a Row) ziet een positieve ont- wikkeling, vooral in custommade. “De rest blijft status quo, maar toch zien we een positieve trend. Er is nog altijd een prijzenslag, maar ons gevoel is dat het aan de beterende hand is.” Bij Nicole Van Peteghem (Xenia) zijn ook positieve geluiden te horen. 2014 is buiten verwachting goed. “We hebben een paar hele grote orders gehad. Ik hield op een bepaald moment wel mijn hart vast. Dat was vooral in de zomer en vlak erna,” zegt Van Peteghem. Dat komt overeen met de ervaring van Dirk Van Lysbeth (Mondial Gifts): “2014 ging heel goed in het begin van het jaar. Er waren veel aanvragen, er was veel interesse, er waren veel concrete zaken. Maar sinds oktober merken we een afkoeling. Veel projecten worden op pauze gezet. Ik hoor het ook in andere secto- ren. Is het om winst te maximaliseren, of vreest men dat de resultaten niet goed zullen zijn? Maar je moet ook niet vergeten dat er in de tweede helft van het jaar veel gebeurd is zoals het conflict in Oekraïne en de ebola-epidemie. Zaken die tussen aanhalingstekens de sfeer bederven.” R egering De vraag is ook of de nieuwe regering Michel 1 en vooral de voorgestelde maatregelen ervan daaraan ten grond-
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5