PromZ.be 01-2015
17 promobiss 1/2015 I nterview A xel D ebruyne en M ichel V an B avel ‘The new generation’, zo zou je Axel Debruyne als nieuwe voorzitter van de BAPP mogen noemen. Hij is 37 en neemt de voorzittershamer over van Michel Van Bavel die 51 is - in jaren dus een andere generatie. Maar beiden zijn groot geworden in een familiebedrijf dat gespecialiseerd is in product media (promotionele producten en business gifts), beiden vormen daar de tweede generatie. Van Bavel heeft twee jaar de BAPP geleid. Is dat niet een korte periode als voorzitter? Hij antwoordt dat hij nu al vijf jaar in het bestuur van de associatie zit. Van Bavel is de derde voorzitter sinds 2000 toen de BAPP van start ging. Anthony Driscoll (Arpaco Business Gifts) was indertijd als eerste voorzitter de stuwende kracht achter de BAPP en gaf in 2011 de leiding over aan Thibaut Fontaine (MCS-Kick & Rush). Toen besloot de BAPP de duur van het voorzitterschap te beperken tot twee jaar. Het idee was ook om naast de voorzitter een ‘executive manager’ aan te stellen die het beleid in de prak- tijk kan uitvoeren en om te wer- ken met een aantal commissies. Zo kwam in 2013 Erich Cormann als manager bij de BAPP. Van Bavel: “Anthony Driscoll heeft de BAPP lang geleid en heeft er iets goeds van gemaakt. Maar niemand wilde eigenlijk het voorzitterschap overnemen, zeker niet voor een lange periode en ook niet als er geen visie was. Samen met Thibaut Fontaine heb ik toen een nieuwe strategie opgezet.” Vandaar dat er sindsdien een voorzitter voor twee jaar is, gedurende één jaar bijgestaan door een onder- voorzitter en door de oud-voorzitter. Van Bavel vergelijkt het met de scouts, waar je als welp begint en later in de leiding komt. Ook Axel Debruyne refereert met het oog op zijn mandaat als voorzitter naar zijn scoutstijd, waar hij in de leiding was. “Ik wil die handschoen (bij de BAPP) opnemen. Een vereniging als BAPP is nodig onder andere in verband met legale zaken. En we hebben de afgelopen paar jaar veel gelanceerd zoals de beurs PromGifts en Promo-Biss.” I nvesteren Voor Michel Van Bavel is het zetelen in het bestuur van de BAPP ook eenmanier omaan de sector iets terug te geven. “De sector heeft onze familie veel gegeven en door in het bestuur te gaan, geef je iets terug. Voor ons is het de grote uitdaging mensen in het bestuur te krijgen. Je kunt ook lid worden van VOKA of UNIZO. Daar leer je ook mensen ken- nen en je kunt een bijdrage leveren voor de KMO’s. Maar waarom zou ik investeren in een algemene vereniging? Op zich is dat niet verkeerd, maar ik kan toch beter investeren inmijn eigen vakfederatie? Je leert veel bij en je kunt met je kennis ook teruggeven aan het vak. Van Bavel is gestart in de jaren vijftig, Special Things in de jaren zeventig. Axel en ik zijn allebei opgegroeid met promotionele producten. We kunnen onze vakkennis beter ten dienste stellen van onze federatie dan van een algemene vereniging.” Het vak staat momenteel voor grote uitdagingen. Er is de groeiende concurrentie van online-verkopers en daarom is er de nood om zich als distributeur anders te positioneren, meer als consultant dan als verkoper. In lijn daarmee is er de discussie over de benaming van promotionele artikelen en business-gifts. Al enige tijd heeft men het binnen de BAPP over ‘product media’. Debruyne en Van Bavel zijn als distributeur allebei al gewonnen voor het gebruik van de term product media: Special Things gebruikt die inmiddels voor een eigen newsletter en Van Bavel heeft de domeinnaam productmedia.be geclaimd om die aan de BAPP ter beschikking te stellen (bang als hij was dat iemand anders ermee aan de haal ging). Michel Van Bavel zei tijdens een BAPP-bijeenkomst dat de concurrenten voor de sector niet de andere distributeurs zijn, maar de andere media. Als een paar procent van de klassieke mediabudgetten naar de product media komt, dan is dat al een serieuze stijging van de investeringen in product media. In het gesprek met Promo-Biss stipt Van Bavel aan dat product media-bedrijvenmet dat verhaal zowel naar grote en kleine bedrijven kunnen gaan. “Kleine bedrijven hebben exact dezelfde noden als grote. Een bakker in Schoten kan 750 euro uitgeven aan een advertentie in het lokale reclame- blad. Hij kan ook voor 750 euro 1500 balpennen kopen. Dat zijn 1500 specifieke contacten die hij daarmee benadert.” M arketing Via de benaming ‘product media’ wil de sector een betere plaats krijgen in het hele mediagebeuren en ook bij de klanten een andere positie verwerven in het marketing- beslissingsproces. Axel Debruyne: “We zijn een deel van de marketing en de plaats van onze sector daarin is van belang voor de KMO’s en voor de grotere bedrijven in product media. We moeten onze leden mee krijgen in dat verhaal. Dat vraagt interne communicatie naar de leden en externe communicatie naar onze klanten.” Hij zegt ook dat het niet zo mag zijn dat een adverteerder aan het einde van de rit nog wat budget over heeft en dat dan voor ‘gadgets’ aanwendt. Product media zijn een onderdeel in het overbrengen van de boodschap van de klant naar de markt. In dat kader voert de BAPP een mediacampagne rond product media die via een mediakit ook ter beschik- We zijn een deel van de marketing en de plaats van onze sector daarin is van belang
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5