PromZ.be 01-2015

18 promobiss 1/2015 king wordt gesteld aan de leden. Axel Debruyne meent dat het gebruik van die term het imago van de bedrijven en de sector in het algemeen goed zal doen. “Onze sec- tor heeft soms een negatief imago. We moeten ons beter positioneren,” zegt hij. Dat betekent ook dat de distributeur ook méér als adviseur, consultant moet optreden. In het algemeen hebben de distributeurs bij de grote bedrijven contact met de marketingafdeling (de product manager) en in een later stadiummet de aankoopdienst. Bij de klei- nere bedrijven loopt het contact eerder met de eigenaar of het secretariaat. Belangrijk is ook dat de distributeurs hun toegevoegde waarde kunnen tonen. Die toegevoegde waarde ligt in het kennen van de reglementeringen waaraan producten moeten voldoen, in het aanbieden van gecertifieerde pro- ducten én in de creativiteit van het idee voor een product medium. Hoe beter dat gebeurt, hoe minder de kans dat iemand voor ‘banale’ zaken online gaat shoppen. “Je moet tonen hoe de bedrijven beter kunnen communiceren. Een immobiliënkantoor wilde balpennen van 1 euro per stuk. Ik vroeg: waarvoor gaan die dienen?”, aldus Van Bavel. “Die waren om af te geven aan de klanten en prospecten. Ik vroeg daarop waarom men geen sleutelhanger met kompas gaf: mensen die een huis kopen, willen weten waar het zuiden is, waar de zon staat. Zo’n sleutelhanger is dan een hulpmiddel in de campagne en de ontvangers zullen er over praten.” ROI De sector zal naar de adverteerders ook duidelijk moeten maken wat de return on investment is. Menig marketeer krijgt van zijn ceo de vraag naar ROI. Product media heb- ben het voordeel dat ze enerzijds op de korte termijn acti- verend werken en - goed gekozen - op de lange termijn de naamsbekendheid en het merkimago ondersteunen. Michel Van Bavel zegt dat de BAPP op dat terrein meer onderzoek zal moeten doen. Voor adverteerders is het vaak ook een keuze tussen korting geven en 2+1-acties doen of een product medium geven. Axel Debruyne: “Het is dan aan ons om de kracht van pro- duct media uit te leggen. Een prijskorting zal werken maar het lange termijneffect ervan is klein. Dat is puur actie.” Michel Van Bavel stelt dat het vaak ook een combinatie is: de ene keer gaat het budget naar het geven van een korting, de andere keer naar een product medium. I nterview A xel D ebruyne en M ichel V an B avel O nline : een dreiging ? Is online de dreiging voor de distributeurs? “We kunnen online niet tegenhou­ den,” zegt nieuwbakken BAPP-voorzitter Axel Debruyne. Oud-voorzitter Michel Van Bavel vergelijkt online met de postorderaars in de sector zo’n 20 jaar gele­ den. In zijn visie bieden de online-verkopers alleen een prijs, geen toegevoegde waarde in de zin van advies. “Er zijn altijd nieuwe spelers geweest. Is dat een gevaar? Als je product media-adviseur bent, is dat minder het geval,” meent hij. e n b re f > Nouveau président. Début 2015, Debruyne (Spe- cial Things) a repris la présidence de la BAPP, la Belgian Association of Promotional Products. Il succède pour une période de deux ans à Michel Van Bavel (Van Bavel Gifts & Premiums). Promo- Biss a discuté avec l’ancien et le nouveau président sur le thème des défis à relever par le secteur. > Défis. Le secteur est actuellement confronté à des défis considérables. Comme par exemple la concurrence croissante de vendeurs en ligne. Ce qui explique qu’il est nécessaire de se positionner différemment en tant que distributeur : plutôt comme consultant que comme vendeur. Dans la foulée, une discussion a été menée en vue d’uti- liser le terme product media au lieu d’articles promotionnels et cadeaux d’entreprises. > Product media. En utilisant désormais la déno- mination “product media”, le secteur souhaite obtenir une meilleure place dans tout ce qui a trait aux médias et acquérir auprès des clients une autre position dans le processus décisionnel en matière de marketing. Axel Debruyne explique qu’il ne faut pas qu’un annonceur disposant encore d’un certain budget en fin de parcours l’utilise pour acheter des “gadgets”. Les product media constituent en effet un élément de la transmission du message du client au marché.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5