PromZ.be 01-2015
8 promobiss 1/2015 N ews Vredes eilanden: pennen doen het nog altijd Vredeseilanden heeft begin januari de jaarlijkse fondsenwervingsactie met verkoop van pennen en sleu- telhangers gedaan aan de ingang van supermarkten als Carrefour, Colruyt en Delhaize. In totaal had men dit jaar 110.000 pennen met het logo van Vredeseilanden (het ‘mannetje van Leonardo Da Vinci) en zo’n 25.000 sleutelhangers die nog op voorraad waren. Kennelijk werkt het bij fondsenwerving beter als de consumenten iets tastbaars krijgen in ruil voor hun gift. Bert Verberckmoes, verantwoor- delijke voor de campagnes van Vredeseilanden, zegt dat de arti- kelen die men aankoopt in het kader van de fondsenwervingsac- ties biologisch en fair trademoeten zijn. “De pennen kopen we aan bij Ecobos. De sleutelhangers heb- ben we via Fair Trade in Bierbeek gekocht. Die zijn gemaakt in India,” aldus Verberckmoes. Hij zegt ook dat het niet makkelijk is om pro- ducten te vinden die succesvol zijn. “Ik ben er nu twaalf jaar mee bezig en probeer zeker elke twee jaar iets nieuws te vinden. Maar pennen verkopen toch altijd nog het beste, samen met de sleutelhangers die ook utilitair zijn.” Van Bavel start met afdeling licentie-artikelen Van Bavel Gifts & Premi- ums is eind 2014 gestart met ‘The Entertainment Office’, een afdeling voor licentie-artikelen. Daar- mee richt men zich op bedrijven die moeders met (jonge) kinderen willen bereiken. Merken (bekende en vooral ook minder bekende) kunnen extra aandacht krijgen op de winkelvloer als ze zich linkenmet bekende enter- tainmentfiguurtjes. Van Bavel Gifts & Premi- ums starttemet het opzet- ten van The Entertainment Office begin 2014 nadat het businessplan ervoor goedgekeurd werd. Men trok in mei 2014 voor het management van de nieuwe business unit Frederic Libbrecht aan. Libbrecht die uit de licensing-sector komt, had nog een con- currentiebeding en verdiepte zich in die periode in de strategische uitbouw van ‘The Entertainment Office’. Dat beding is nu vervallen en kan Libbrecht zich, zoals Michel Van Bavel, ceo van Van Bavel Gifts & Premiums, het stelt “... volop richten op de uitbouw van het klantenbestand en de extra profile- ring van onze firma.” bpost avec la bpaid card sur le marché des cadeaux d’affaires Fin 2014, bpost s’est également manifesté sur le marché des cadeaux d’affaires avec la bpaid gift card. L’existence du produit a été communiquée au marché b-to-b dans les bureaux de poste ainsi que par le biais de mailings directs et d’e-mailings dans lesquels on faisait savoir qu’il s’agissait de la “carte cadeau idéale pour vos relations d’affaires”. On a également insisté sur le fait que le cadeau était “fis- calement déductible jusqu’à 100%”. bpost a lancé la bpaid gift card en novembre 2013 en collaboration avec MasterCard. “L’année passée, durant la période de fin d’année, certains clients professionnels avaient émis des demandes proactives en vue d’offrir des cartes prépayées à leurs collaborateurs ou comme cadeau d’affaires. Nous avons donc décidé de positionner la bpaid gift card en tant que “carte cadeau idéale pour le personnel et les relations d’affaires, déductible jusqu’à 100%”, explique Fred Lens, porte-parole de bpost. F rederic L ibbrecht
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5