PromZ.be 01-2018
20 promobiss 2/2015 T ussen pot en pint juiste keuze te komen. Daar draait het om. Als ik dat weet, dan heb ik een tevreden klant. We denken en ademen in functie van de klant en we kennen de markt van de promotionele pro- ducten door en door. Wat slaat aan, wat zijn de valkuilen, hoe persona- liseren, alle afspraken nakomen, advies geven, online tools…” ....in één woord Ronny De Smedt: “Service. Dat is klassiek, zelfs een cli- ché, maar het draait om service van A tot Z. Afspraken nakomen is de basis. Doe je dat niet, dan kom je vroeg of laat in de problemen.” Heeft u een advies voor de adverteerders? Ronny De Smedt: “Vroeger was onze branche vooral gericht op relatiegeschenken. Men gaf een relatie een cadeau om zijn dank uit te drukken. Dat is nog altijd een belangrijk ele- ment in onze sector. Maar nu pas beginnen veel bedrijven de kracht van promotionele producten te ontdekken. Mijn advies daar is: voorzie er voldoende voor in het marketing- budget, probeer ze uit en ga voor kwaliteit. Met een goed promotioneel product maak je ook langdurig reclame voor je bedrijf of voor je merk. Bovendien is een promotioneel product leuk, tof en geeft het schwung aan je bedrijf.” Wat is uw visie op de toekomst en wat zijn de uitdagingen? Ronny De Smedt: “De uitdaging is om bij de les te blijven en je professionalisme constant in vraag te stellen. Veel bedrijven zitten al een tijdje in deze sector en zijn vastge- roest. Ik heb ook nog meegemaakt dat de drempel om in de branche te stappen heel laag was. Tegenwoordig is dat niet meer het geval. De klanten zijn steeds veeleisender en de druktechnieken bijvoorbeeld veranderen constant. Je moet niet alleen verkopen, maar je moet inventief zijn en de klanten adviseren.” B ewondering Wat is het leukste item dat u heeft verkocht? Waar bent u trots op? Ronny De Smedt: “Het is moeilijk om er één uit te pikken. Een paar leuke: voor een erotiekketen hebben we een erotische tissue box ontwikkeld, voor de Gentse Feesten een levensechte Pierke Pierlala-sleutelhanger, voor een touroperator een origineel ganzenspel, voor Friesland Campina leuke bellenblazers, voor de VRT een brooddoos met werk van Kamagurka… Maar het meeste trots ben ik op het team hier. Je leest te pas en te onpas op folders of sites dat de teams vriendengroepen zijn. Bij ons is het echt wel zo. We zitten hier met zes vrienden. Ik vind het belangrijk dat je je goed in je vel kunt voelen in wat je doet en dat je de vrijheid krijgt om je te ontplooien.” Op welk item van uw concullega’s bent u jaloers? Ronny De Smedt: “‘Bewondering’ vind ik een beter woord dan ‘jaloers’. Jaloers heeft een negatieve weerklank. Laat het mij zo stellen: leuke producten en originele of ludieke acties zijn de kers op de taart. Ik ben fier dat ik deel mag uitmaken van deze branche en als ik zie wat wij en onze concullega’s gemaakt hebben, dan ben ik daar blij om.” Hoe winkelt u? Pluist u folders uit? Ronny De Smedt: “Als ik zelf winkel dan meestal online. Dat heeft te maken met tijdgebrek. Meestal winkelt mijn echtgenote voor mij. Folders bekijk ik vooral om op de hoogte te blijven van merken en de premiums die deze inzetten om bijvoorbeeld de verkoop te stimuleren of de klant voor hun product te winnen.” Ronny De Smedt (50) Leidt samen met Bart Boterbergh Pasco Gifts in Aalst Is gehuwd, twee kinderen Vrije tijd: lekker eten en drinken. En muziek (heel breed, maar toch vooral - hard - rock-). Leuke producten en originele of ludieke acties zijn de kers op de taart > Ronny De Smedt. Promo-Biss a posé différentes questions à Ronny De Smedt (50) de la société Pasco Gifts établie à Alost. Il est actif depuis quinze ans dans le secteur. En 2003, il a créé la société Pasco Gifts. > Client. Ronny De Smedt explique que le client est au centre des attentions et qu’il faut l’écouter pour l’aider à faire le bon choix. « Nous pensons et respirons en fonction du client et nous connaissons le marché des produits promotionnels en détail, » affirme De Smedt. > Conseil. Le conseil de Ronny De Smedt à l’atten- tion des annonceurs ? « Prévoyez des produits pro- motionnels en suffisance dans le budget marketing, essayez-les et optez pour la qualité. Avec un bon pro- duit promotionnel, vous ferez aussi de la publicité à long terme pour votre entreprise et votre marque. Par ailleurs, un produit promotionnel est chouette, sympa et donne un plus à votre société. » e n b re f
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5