PromZ.be 01-2018

30 promobiss 2/2015 P roduct M edia dat ik zeg dat je beter beide kunt doen,” aldus Cools. Hij stipt ook aan dat adverteerders vaak intern georgani- seerd zijn in ‘silo’s’: marketing apart, sales apart en ook nog eens procurement/aankoop apart. Adverteerders vragen van hun communicatie- enmediabureaus een 360°-aanpak, maar mankeren die zelf binnenshuis. Cools: “Je moet die silo’s bij adverteerders niet onderschatten. Voor de klas- sieke media hebben wij contact met mediamensen bij de adverteerders. Maar een promotioneel product zit vaak bij de sales en weer andere mensen doen de aankoop. Die twee afdelingen zijn vaak geïsoleerd van elkaar.” Daar komt nog bij dat bij adverteerders veel acties gelijk- tijdig lopen: een themacampagne in de media en een promotioneel product op het punt van verkoop zonder dat er een link tussen de twee hoeft te zijn. Dan wordt het dubbel moeilijk om de effecten van de twee te isoleren. Cools zegt ook dat de mediabureaus ook niet altijd weten wanneer een adverteerder met een promotioneel product actief is in de markt. “We weten ook niet in hoeverre de adverteerders dat zelf allemaal onderzoeken.” B enard C ools (S pace ): ‘H oe kun je meten ?’ > Média. Comment les cadeaux d’affaires cadrent-ils dans un plan média et comment vous pouvez mesu- rer l’effet par rapport à celui d’autres médias (clas- siques) ? Bernard Cools, deputy general manager chez Space, un bureau média externe bien informé, nous donne son avis. > Mesure. Des produits promotionnels ou des cadeaux d’affaires sont quoi qu’il en soit des moyens de com- munication, affirme Bernard Cools. Mais la question est : comment pouvez-vous mesurer cela ? La possi- bilité la plus évidente, mais aussi la plus difficile est une mesure A/B. « Je pense que c’est une bonne idée et qu’il faut chercher la solution dans des groupes de test ou dans des régions de test, » explique Ber- nard Cools. > Indication. Space a réalisé une étude Pulsar, à savoir une étude s’intéressant à une quarantaine de connection points. L’avantage pour l’annonceur est l’observation de ces quarante points avec la même méthodologie. Des produits promotionnels ne sont toutefois pas des connection points, mais des ‘free samples’ qui, selon Bernard Cools, se rapprochent le plus des cadeaux d’affaires. Des produits gratuits ont une grande teneur one-to-one. La valeur d’attention et la rétribution sont très importantes. e n b re f W at zeggen de studies ? Diverse sectororganisaties in binnen- en buitenland hebben onderzoek gedaan naar de effecten van pro- motionele producten. Enkele voorbeelden > British Promotional Merchandise Association (BPMA): USB-sticks en mokken worden het langst (tenminste een jaar) behouden, 46,1 % van de onder- vraagden krijgt graag promotionele producten, 94%wil graag vaker promotionele producten krijgen en 50,5% herinnert zich na meer dan zes maanden het product of de adverteerder als er een promotioneel product is gegeven. 50% zegt dat ‘in hun perceptie promotionele producten de bestemogelijkheden hebben omhen aan te zetten tot actie’. > GWW (Gesamtverband der Werbeartikel-Wirtschaft eV): 75% van de promotionele producten is meer dan een half jaar in bezit van de consumenten. 37% zelfs meer dan twee jaar. 86% gebruikt promotionele pro- ducten, vaak een keer per dag. 57% herinnert het merk of de adverteerder die een promotioneel product gegeven hebben. > Advertising Specialty Institute - USA- Global Adver- tising Specialties Impressions Study: bijna negen op de tien Europeanen die een promotionele zak hebben gekregen herinneren zich wie hen die gaf. Kalenders, T-shirts, schrijfartikelen en petjes scoren hoger dan het gemiddelde (84%).

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5