PromZ.be 01-2018

36 promobiss 2/2015 G astcolumn “Microsoft heeft wereldwijd een ini- tiatief dat ‘Skills4Africa’ heet, waar- mee we dankzij de kennis van onze medewerkers bedrijven in Afrika helpen. In mijn geval zijn die skills marketing- en businessplans opstel- len. Onlangs was ik gedurende een week in Marokko waar ik 50 vrou- welijke ondernemers hielp bij het uitvoeren van hun business-idee. En bij enkele van hen heb ik gezegd dat het niet slecht zou zijn een pro- motioneel product te hebben dat bij hun merk past. Het zou fijn zijn als ze zo iets achter kunnen laten bij prospecten zodat ze hen herinneren en ook herinneren wat je doet. In mijn eigen carrière heb ik ook promotionele producten ingezet en doe dat nu nog. We deden dat bijvoorbeeld heel veel bij Côte d’Or waar ik in 1992 voor werkte. Chocolade is een seasonal product en we werkten veel met gadgets, van een pluche beertje tot een speciale verpakking. Ook in mijn periode bij Procter & Gamble (1994-2005) zetten we promotionele producten in. Zo’n promotioneel product wérkt, tenminste als het goed gekozen is. Dat wil zeggen: als het een toegevoegde waar- de biedt. Als je iets geeft, moet dat passen in het marke- tingplan, moet het logisch zijn zodat de boodschap ervan nog relevant is als de consument het een week later ziet. What is the message? Daar gaat het om. Ik herinner me dat er bij P&G een hele discussie was over het in-pack geven van oorwarmers bij Dash. Ik vond dat die niets met de business te maken had - je kon ze niet eens wassen. Maar een wit handdoekje van de Witte Lietaer, dàt was wel een goed idee. Dat paste goed bij het merk Dash en versterkte de boodschap: het is wit en de benefit van Dash is ‘wast witter dan wit’. Als je dat handdoekje altijd wast met Dash, blijft het zo wit als toen je het kreeg. We geven nu ook promotionele pro- ducten bij Microsoft in een business- to-business-omgeving. We hebben net met een evenement ‘Skype for business’ gelanceerd. Als gadget gaven we daar ‘oortjes’. Een logisch product, want als je skype’t gebruik je die zodat niet iedereen het hele gesprek kan horen. En omdat het een nieuw product is, geven we ook bal- pennen. Een pen is heel ‘commodity’. Een pen met ‘Microsoft’ erop heeft weinig zin. Maar één met ‘Skype for business’ wel en kan zo awareness voor dat product creëren. Als ze die pen gebruiken, denken ze weer aan het product. Bij het opbouwen van een nieuw merk vind ik dat heel interessant. Als ik zelf winkel, merk ik dat promotionele producten werken. Bijvoorbeeld een koekjesdoos bij Lu die de kin- deren mee naar school kunnen nemen. Dat past, dat is relevant. Maar als er iets bij steekt, dat niet relevant is, werkt het niet. Ik kijk er natuurlijk wel als een profes- sional naar, maar ik denk toch dat een consument dat intuïtief ook aanvoelt. Overigens: als je als distributeur van promotionele arti- kelen succes wil hebben, moet je ‘agile’ zijn, moet je snel kunnen reageren. Bij marketeers komt een gadget meestal op het laatstemoment en als je dan een breed assortiment hebt én snel kunt leveren, kun je succesvol zijn. Het moet in de bedrijven tegenwoordig ook allemaal veel sneller. Vroeger had je voor een actie een paar maanden de tijd. Nu moet veel op een week tijd gebeuren. Dat is de grote verandering in de wereld van vandaag.” Een gadget moet relevant zijn Saskia Schatteman (45) is chief marke- ting officer Microsoft België - Luxem- burg). Ze was in 2008 alsmarketeer bij De Lijn ‘Marketeer van het Jaar’. Vorig jaar werd ze uitgeroepen tot Advertiser Personality of the year 2014. Saskia Schatteman is chief marketing officer van Microsoft België - Luxemburg en Advertiser Personality of the year 2014. Net terug van een project in Afrika, vertelt ze hoe zij tegen promotionele producten aankijkt.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5