PromZ.be 03-2015
12 promobiss 3/2015 boodschap wordt door 20% van de Belgen als relevant beschouwd. Wij zitten op 40%. Bovendien werd ook gezegd dat de campagne vernieuwend was voor DE,” aldus Pintens. Het aantal grumfies was echter lager dan verwacht. “De communicatie was vooral gericht op die insight en de oplos- sing via koffie. De focus legden we op het idee erachter, want als je dat niet eerst uitlegt, begrijpen de mensen het niet. Het wedstrijdelement hebben we niet in de verf gezet. De premiums stonden niet centraal, maar waren wel een verrijking.” De DE-mug daarentegen werkte heel goed. Daar zijn er ‘een paar honderdduizend’ van uitgezet. “De mug op het winkelpunt was dezelfde als die in de reclame- uitingen. We emotionaliseerden het item en daardoor geef je dat een extra waarde.” Pintens zegt dat momenteel bij zeker één op de twee Belgen die koffie drinken, een Douwe Egberts-mok staat. Dat is niet alleen het resultaat van deze actie, maar ook van eerdere acties waarbij men als premium een mok of tas met DE-logo gaf. “Koffie verdwijnt in de kast, maar onze mokken staan op tafel,” zegt Pintens over de mok als product medium. “We willen een emotionele waarde geven aan zo’n mok. Als bij een promotioneel item die emotionele lading goed zit, wil iedereen dat hebben. Maar hoe dikwijls gebeurt dat? Als het allemaal juist zit, kan de waarde ervan heel groot zijn.” Ook qua verkoopcijfers in de retail heeft DE met de Grum- pinitis-actie gescoord. De JDE-merken Douwe Egberts, > Grognonite . JDE - Jacobs Douwe Egberts – a organisé ce printemps la ‘cam- pagne anti-Grognonite’, une activation qui s’inscrit dans la lignée du position- nement de la marque. Il faut savoir en effet que quelque 60% des Belges se lèvent du pied gauche. En d’autres mots, ils sont de mauvaise humeur au réveil. Par ailleurs, bon nombre de gens consomment du café le matin. Associez ces deux éléments et vous comprendrez que le café constitue une aide d’urgence en cas de grognonite. > Campagne . JDE a mené une campagne médiatique dans les médias clas- siques et sociaux. En rue, des Equipes d’Intervention Anti-Grognonite sont entrées en action le matin lors des grèves de trains, d’actions syndicales et de gros embouteillages (notamment à la mi-mai sur l’E313 entre Ranst et Wommelgem). Par ailleurs, un site Web séparé invitait les consommateurs à télécharger des selfies avec un grognon, afin de participer à un concours leur permettant de remporter des prix. Et en magasin, c’est une promotion avec le mug anti-grognonite qui a été mise sur pied. > Mug . Quelques ‘centaines de milliers’ de mug DE ont été distribués au total. DE a en effet déjà offert des mugs en cadeau lors d’actions précédentes. De cette manière, on a pu créer une certaine présence sur la table du petit-déjeuner. e n b re f Jacqmotte en Zwarte Kat hebben samen in het filterseg- ment eenmarktaandeel in waarde van 48%. Douwe Egberts op zich komt aan 36%. “In de actieperiode winnen we bijna 3% marktaandeel voor Douwe Egberts en gaan we naar 39%,” zegt Pintens. Bovendien is er geen sprake geweest van kannibalisatie tussen de DE-merken. Het marktaan- deel van de drie DE-merken steeg naar 51%. P eter P intens
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5