PromZ.be 03-2015
20 promobiss 3/2015 e n b re f de adverteerders. “Wat zijn de reële verwachtingen wat return betreft als de adverteerder een bepaald budget besteed? Gaandeweg zullen we zo meer en meer cijfers hebben. In Zweden werken we nu aan een nieuwe ‘tool’ om de effecten te meten rond herinnering van product media.” Grahn Nyd weet ook dat de diverse media niet klakkeloos met elkaar te vergelijken zijn. “Maar vandaag de dag worden we in veel campagnes niet eens in overweging genomen. De term ‘product media’ geeft adverteerders een nieuw idee.” > Product media . La Suédoise Cecilia Grahn Nyd, marketing manager de MEC Gruppen, a été l’une des premières à utiliser le terme ‘product media’ pour qualifier les produits promotionnels. “Nous ne vendons pas des articlesmais bien de la communication,” explique-t-elle. Séduite par le terme product media, la BAPP a invité Grahn Nyd à donner une pré- sentation concernant la place des product media dans le mix marketing. > Valeurs . Cecilia Grahn Nyd est issue de l’univers publicitaire et a mis à profit son expérience en la matière dans le monde promotionnel. Dans le secteur publicitaire, le discours avec les marketeers a trait aux valeurs de la marque. Dans le monde promotionnel, il était selon elle uniquement question de produit et de prix alors qu’il faut se baser sur les besoins du client. > Interlocuteurs . Dans les grandes entreprises, les interlocuteurs sont des marketeers. Ce qui représente un défi pour les distributeurs. “Ils doivent en effet comprendre et parler le langage des marketeers. Si vous parlez de ‘médias’, ‘communication’, ‘canaux de marketing’ et ‘ROI’, on vous écoutera. Mais ce n’est pas le cas si vous discutez des différentes couleurs des stylos à bille,” précise Cecilia Grahn Nyd. P romotion ? Sales promotion is één van de functies van product media: een promotioneel product wordt ingezet om op korte termijn de verkopen te laten stijgen. Maar product media zijn meer dan dat alleen. Het probleem is dat bij recla- mebureaus wat neergekeken wordt op sales promotions. Cecilia Grahn Nyd maakte zich daar in haar reclametijd ook schuldig aan. Met de ervaring die ze nu heeft, zou ze toentertijd een veel betere job rond promotions gedaan hebben. “Maar zoals in elk reclame- bureau deed je niet aan sales promo- tions,” zegt ze. D ialoog Hoe is overigens de business in Zweden geëvolueerd sinds men meer en meer over product media spreekt? De term is nog niet algemeen aanvaard, maar men werkt met distributeurs die het concept uittesten en interessante resultaten behalen. Cecilia Grahn Nyd: “Normaal gaan ze met cata- logi naar hun klanten. Ik heb er nu enkelen gesproken die de catalogi thuis lieten en met een wit blad én vragen naar de klant gingen. Ze vertelden dat ze een andere dia- loog hadden: ‘wat kan ik voor u doen, hoe kan ik uw business laten evolueren?’. Ze kregen grote bestellingen. De volgende keren hadden ze al voorstellen en gingen ze niet meer doorheen de catalogi. De klant was perfect happy, want er was een vertrou- wen opgebouwd en men verwachtte dat de distributeur een simplifier is.” Grahn Nyd vertelt dat ze aan een diner aanzat en de man naast haar vroeg wat voor werk ze deed. Grahn Nyd: “Als ik zeg dat ik in promotions, in give aways doe dan is je reactie ‘oké, je verkoopt pennen met logo’s erop’ en dan draai je je om. Maar als ik je vertel dat ik met product media werk, wat zeg je dan? Toen hadden we een heel andere dialoog: hoe werkt dat, hoe meet je dat?” C ecilia G rahn N yd MONOPOLY © 1935, 2014 Hasbro. All Rights Reserved. Licensed by Hasbro. info@cartamundi.com
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5