PromZ.be 03-2015

29 promobiss 3/2015 Toen Promo-Biss in het kader van een artikel over activaties tijdens en rond de zomerfestivals Coca-Cola Entreprise en Proximus interviewde, kwam ook het maatschappelijk ver- antwoord ondernemen (MVO, of ook CSR corporate social responsibility) naar voren. Op de vraag of de frisdrankgigant ook ‘gadgets’ gaf aan festivalgangers haalde Dieter Van Duynslaeger, associate director leisure Coca Cola Entre- prise, ook het MVO-aspect aan. Gadgets geven gebeurt, “...maar in iets mindere mate dan vroeger. Toen was iedere sponsor met gadgets aan het ‘gooien’. Dat is afgebouwd, want het was ook niet altijd even milieuvriendelijk.” En Philippe Hendrickx, verantwoordelijk voor de sponsoring bij Proximus, zei op de vraag welke soort ‘goodies’ de telecommaatschappij uitkoos dat “‘...wij altijd kijken naar milieuvriendelijke gadgets. Het mogen geen kleine spul- len zijn die na het festival op de grond blijven liggen.” En, zei hij: “In onze aankoopvoorwaarden staat ook duidelijk onze CSR-politiek. Die producten moeten onder goede omstandigheden gemaakt zijn en mogen niet gefabriceerd worden door kinderen.” Steeds meer bedrijven hebben een MVO-politiek. PromZ, het Nederlandse zusterblad van Promo-Biss, stelt in dat verband: “De interesse in duurzame promotionele pro- ducten groeit en de vraag gaat toenemen. Dat blijkt uit de onderzoeken die PromZ jaarlijks houdt onder marketeers en inkopers bij het bedrijfsleven. Bij opdrachtgevers groeit het bewustzijn, evenals bij de leveranciers van premiums en relatiegeschenken, dat alle partijen in toenemende mate hun verantwoordelijkheid moeten nemen voor het evenwicht tussen ‘people, planet & profit’.” P roces In ons land promoot het Federaal Instituut voor Duurzame Ontwikkeling (FIDO) sterk het maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zegt Dieter Vander Beke, directeur a.i. van het FIDO: “In MVO gaat om drie delen: het milieu, de soci- ale en de economische verantwoordelijkheid. Die moet je inschrijven in de bedrijfsvoering én in de invloedssfeer van je bedrijf, samen met de stakeholders. Tot voor kort ging het vooral om de aanpak binnen het bedrijf zoals de vergroening ervan. Maar het gaat ook om je invloed buiten het bedrijf: bij de klanten en in de productieketen.” Vander Beke beaamt dat de milieufactor tot nu toe het meest aan bod is gekomen bij de bedrijven. “Daar is ook het makkelijkste op te werken, zeker binnen je organisatie. Maar eens buiten het bedrijf, als het om klantenrelaties gaat, wordt het moeilijker. Daar worden arbeidsrelaties en mensenrechten belangrijker.” Hoe ver staat het Belgische bedrijfsleven in het algemeen met MVO? Vander Beke: “Die vraag is moeilijk te beant- woorden omdat er geen echt meetinstrument is. We kun- nen kijken naar labels, naar organisaties voor certificatie van duurzame ontwikkeling. Maar dan zie je nog niet of ze er echt mee bezig zijn. Dat wil echter nog niet zeggen dat onze ondernemingen minder maatschappelijk verantwoord zijn. Veel Belgische ondernemingen zijn familie- bedrijven en deMVO-gedach- te is daar vaak verankerd in de manier waarop men met organisaties omgaat.” Vander Beke zegt in dat ver- band ook dat MVO een continu proces is en niet stopt als er een label verkregen is. En het mag geen windowdressing zijn. Hij haalt het voorbeeld aan van kasseien uit India die gebruikt werden in Gent bij de heraanleg van de Koren- markt en het Emile Braunplein. “Die stenen waren besteld met alle mogelijke criteria rond kinderarbeid en men- senrechten. Een journalist is het traject naar India terug gevolgd en het bleek dat met die kasseien kinderarbeid gepaard is geweest. Je zult dus ook zien dat de controles strenger worden. Als er in de overheidssector evenementen zijn, worden er standaard vragen rond arbeidsrecht in de contracten opgenomen. We hebben een pilootproject om pro-actief controles te doen.” C ertificering Voor de sector van promotionele artikelen spelen dergelijke controles ook een belangrijke rol. Veel van de - goedkopere - producten komen immers uit de lage loonlanden in het Verre Oosten. Controle is dan al moeilijker. Bovendienmoe- ten ze niet alleen voldoen aan hun eigen MVO-eisen, maar CSR-MVO MVO is heel belangrijk voor de klanten, maar prijs is nog altijd belangrijker G rote verschillen bij adviseurs Hoe tonen adviseurs/distributeurs op hun website hun commitment als het gaat om maatschappelijk ver- antwoord ondernemen? Promo-Biss deed een kleine steekproef en bezocht zestien sites. Daaruit bleek dat er grote verschillen zijn. Sommige distributeurs (vooral de grote) gaan er uitgebreid tot zeer uitgebreid op in. Andere houden het kort en verwijzen naar hun EPPA- certificaat of zeggen heel summier ‘focus op MVO’. Negen van de zestien hadden geen enkelemelding van hun specifieke MVO-politiek maar maken wel gewag van ‘ecologische’ producten in hun aanbod.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5