PromZ.be 03-2015

30 promobiss 3/2015 ook die van hun klanten, voor wie zij als tussenpersoon optreden. In 2013 werkte EPPA, de European Promotional Product Association, een gedragscode (zelfregulering) en certificering rond MVO uit. “Als sector is het belangrijk om een gezamenlijke standaard op te zetten,” heette het toen. En ook: “We moeten als sector zorgen dat we professio- naliteit nastreven. Anders moeten we afwachten wat er op ons afkomt.” EPPA zette daarom een ‘drietraps gedragscode’. Er was een bronzen, zilveren en gouden standaard. Brons was het instap-niveau en hield in dat maatschappelijk ondernemen een onderdeel moest zijn van de inkoop- en verkoopcon- tracten. Bedrijven die ‘zilver’ hadden, engageerden zich ertoe dat MVO een onderdeel van hun missie en hun visie was en dat ze in het kader daarvan hun processen en pro- cedures aanpassen. De zilveren status kon pas verleend worden na een audit. Goud ging nog een stap verder en bouwde voort op de zilveren certificering. Hier was een extra audit vereist. N ieuw leven EPPA is inmiddels wat stilgevallen, al proberen diverse landelijke sectorverenigingen de Europese vereniging weer vlot te trekken. Michel Van Bavel (Van Bavel Gifts & Premiums) maakte zich in 2013 als toenmalig voorzitter van de Belgian Association of Promotional Product sterk voor het EPPA-MVO-project. Bij het ‘nieuwe’ EPPA zit Van Bavel in de werkgroep MVO. “Dat project wordt opnieuw opgestart. Het principe blijft 100% eender, maar we denken nu eerder aan twee niveaus, zilver en goud. MVONederland staat achter het project,” aldus Van Bavel. MVO Nederland is in 2004 opgericht door het Nederlandse ministerie van Economische Zaken. In de tussentijd is het een zelfstandige organisatie, stimuleert bedrijven en sec- toren om steeds verdergaande stappen te zetten op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Willem Lageweg, directeur van MVO Nederland zegt in Prom-Z: “Als MVO Nederland willen we niet de dominee uithangen. Maar we willen ervoor zorgen dat duurzaamheid en MVO in het systeem van bedrijven en mensen komen te zitten. Dat geldt ook voor de kleinere ondernemingen. Die hoeven dat niet op eigen kracht te doen. Zij kunnen zich bijvoorbeeld aansluiten bij organisaties die controles uitvoeren, of onze digitale MVO Risico Checker raadple- gen, een overzicht van de risico’s die per land en product spelen, aangevuld met adviezen hoe hiermee om te gaan.” V erschillen Hoe staat het met het MVO-gehalte van de bedrijven in ons land als het gaat om promotionele artikelen? Michel Van Bavel: “MVO is heel belangrijk voor de klanten, maar prijs is nog altijd belangrijker. Ze gaan ervan uit dat alles correct werkt en dat distributeurs alle certificaten hebben. MVO is voor de topmerken belangrijk, voor de KMO’s minder. KMO’s gaan naar de goedkoopste. Bedrijven als Bekaert, Picanol of Proximus vragen naar een MVO-aanpak. Dan laten ze die bedrijven mèt een MVO-politiek een offerte te maken en dan nemen ze daarvan de goedkoopste.” Van Bavel zegt ook nog dat MVO ‘geen marketing mag blijven’. Hij doelt daarmee op het feit dat MVO in het hele bedrijf verankerd moet zitten. Het kan niet zo zijn dat de marketingafdeling naar MVO vraagt, maar dat de aan- koopdienst er nadien geen boodschap meer aan heeft... e n b re f > Responsabilité . De plus en plus d’entreprises pratiquent les principes ‘d’entrepreneuriat sociale- ment responsable’ (ESR) et les utilisent également au niveau des articles promotionnels. Promo-Biss fait le point à ce sujet. > Volet . L’institut Fédéral pour le Développement Durable (IFDD) promeut intensivement l’entrepre- neuriat socialement responsable. Dieter Vander Beke, directeur a.i. de l’IFDD: “L’ESR se compose d’un triple volet : la responsabilité environnemen- tale, sociale et économique. Elle doit s’inscrire dans la politique de l’entreprise ainsi que dans la sphère d’influence de l’entreprise.” > Prix . Qu’en est-il de la valeur ESR des entreprises dans notre pays ? Michel Van Bavel (Van Bavel Gifts & Premiums) : “L’ESR est très important pour les clients mais le prix l’est encore davantage. Les grandes entreprises demandent une offre de prix aux distributeurs pratiquant une politique d’ESR et choisissent ensuite la moins chère.” CSR-MVO Available at your promotional specialist! SATELLITE SERIE • High quality • Produced in Europe • Now in stock

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5